Nowa gra: „Grubymi nićmi szyte”
Poniedziałek, 14.10.2013. Joanna
Jak to jest pracować kilkanaście godzin dziennie za minimalną płacę, z której trzeba utrzymać rodzinę? Przed takim wyzwaniem codziennie stają pracownice przemysłu odzieżowego szyjące nasze ubrania. Teraz każdy może wczuć się w ich sytuację grając w nową grę internetową: „Grubymi nićmi szyte”.
Realne problemy w wirtualnej rzeczywistości
Jak w wielu innych grach, także w „Grubymi nićmi szyte” gracze mają możliwość wcielenia się w inną postać. W tym wypadku jest to młoda osoba zaczynająca samodzielne życie. Gracze trafiają do pracy w fabryce odzieżowej, gdzie będą musieli stawić czoła problemom, z którymi na co dzień mierzą się miliony pracownic/ków przemysłu odzieżowego. Są to ciężkie warunki pracy, obowiązkowe nadgodziny, głód, bieda wynikająca z niskich pensji. Gracze na własnej skórze mogą odczuć trudy takiego życia i być może dzięki temu lepiej zrozumieć problemy pracownic/ków szyjących ich ubrania. Ta nie do końca przyjemna, ale wirtualna, przygoda może również zmotywować graczy do zaangażowania się w kampanię na rzecz poprawy warunków pracy w przemyśle odzieżowym w realnym świecie. Wszyscy, którzy dotrą do końca gry mają możliwość przyłączenia się do ogólnoeuropejskiej kampanii na rzecz godnej płacy.
Propozycja dla nauczycieli i uczniów
Gra powstała w ramach kampanii „Godna płaca dla wszystkich” oraz projektu „Zmieniaj nawyki na lepsze”. Jej celem jest również edukacja odpowiedzialnych konsumentów/ek. Ze względu na jej ciekawą formę, gra jest atrakcyjnym dla młodzieży narzędziem edukacyjnym. Może być z powodzeniem wykorzystana przez nauczycieli na lekcjach podejmujących tematykę edukacji globalnej. W szczególności sprawdzi się na zajęciach o globalnych nierównościach i współzależnościach ekonomicznych, o relacjach między krajami globalnego Południa gdzie lokowana jest większość produkcji odzieży, oraz globalnej Północy, w tym Polski, gdzie te ubrania są sprzedawane.
Gra stanowi element Repozytorium materiałów edukacyjnych, które zawiera wiele innych materiałów na temat odpowiedzialnej konsumpcji.
Projekt "Zmieniaj nawyki na lepsze" jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej oraz w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2013r.
Komentarze
To prawda, że gra jest uproszczona i nie daje ostatecznego wyboru pracy innej niż ta w fabryce. Jednakże o to chodzi, żeby doświadczyć pracy w fabryce. Ponadto, może scenariusz jest uproszczony, ale idea jest zachowana, niestety w rzeczywistości w wielu krajach produkcyjnych młode osoby często nie mają wyboru i są zmuszone do pracy w fabryce, bo po prostu nie ma innej opcji. Trudno całą złożoność sytuacji i problemów z jakimi się mierzą zawrzeć w prostej grze, którą chcemy również używać w szkołach. Liczymy więc na waszą wyrozumiałość;) Bardziej wymagającym konsumentom/kom polecamy inne materiały z naszego zbioru: http://www.ekonsument.pl/p129_dla_nauczycieli.html
Mnie również nie podoba się tendencyjność. Nie można dostać żadnej innej pracy niż tej w wyzyskiwarni odzieżowej, bo nie nadaje się do niej, o czym decyduje klikanie pajacyków (obojętnie ile się naklika, i tak się nie nadaje). Gra oferuje bardzo zawężone, nieżyciowe możliwości. Samą ideę pochwalam, ale uważam, że nie tędy droga.
wszystko fajnie, ale... gra jest tendencyjnie zrobiona tj. kieruje graczem tak, że musi trafić do "podejrzanej pracy z branży odzieżowej, o której mówi mi moja znajoma". Moim zdaniem to bez sensu i mnie nastawiła bardzo negatywnie do idei, którą ma przekazywać.