Kategorie
Województwa

Kryteria


MIEJSCE PRZYJAZNE ŚWIADOMEJ KONSUMPCJI CZYLI JAKIE?

 
  • Miejsce szanujące prawo do informacji i ciekawość swoich klientów 
Czy torba, którą chcesz kupić, to produkt wyprodukowany w Polsce? Czy jajka użyte do zamówionego sernika pochodzą od kur z wolnego wybiegu? Gdzie mogę znaleźć punkt utylizacji, żeby wyrzucić żarówkę, która nie nadaje się już do użytku? Czasem pytania bywają trudne, ale klienci mają prawo wiedzieć (czasem odpowiedzi można poszukać razem!) Z drugiej strony, warto informować o pozytywnych działaniach, które podejmujecie, edukować i zachęcać do współpracy. I jeszcze jedna ważna rzecz - liczą się konkretne działania, a nie deklaracje, plany i obietnice.
  • Miejsce szanujące środowisko i promujące zachowania przyjazne środowisku
Pomysłów na zmianę Waszego miejsca na bardziej przyjazne środowisku jest mnóstwo, najprostsze to rezygnacja z jednorazowych opakowań, oszczędzanie wody i energii (np. dzięki wymianie żarówek na energooszczędne czy uszczelnieniu okien) i obowiązkowo segregacja śmieci. W zależności od charakteru Waszej działalności zachęcamy do korzystania z produktów lokalnych, z certyfikatem żywności ekologicznej, ograniczenie zużycia papieru, wyboru  ekologicznych środków czystości, ograniczenia konieczności transportu czy też zmiany dostawcy energii na oferującego większy procent energii ze źródeł odnawialnych. Od prostych kroków do radykalnych rozwiązań, nowe pomysły na zielone innowacje pojawiają się codziennie!
  • Miejsce szanujące podmiotowość ludzi i wspierające realizację praw człowieka, w tym szczególnie praw pracowniczych
Czy prowadzenie kawiarni może mieć coś wspólnego z prawami człowieka? Tak! Każdy produkt czy usługa, którą oferujecie została przez kogoś wyprodukowana. Ten ktoś mógł być niepełnoletni, zmuszany do pracy wbrew własnej woli czy nawet wyrzucony z pracy za próbę założenia związku zawodowego. Często nie zdajemy sobie sprawy, żeprodukty, które kupujemy zostały wyprodukowane w warunkach zagrażających zdrowiu czy życiu, za wynagrodzenie nie pozwalające na godne życie. Oczywiście, wcale nie musiało być tak źle, ale jaką mamy gwarancję? Na szczęście, coraz więcej jest systemów certyfikacji i organizacji, które pomagają odpowiedzieć na takie pytania, np. system Sprawiedliwego Handlu, audyty społeczne czy organizacje zrzeszające producentów, np. Fairwear Foundation czy Ethical Trading Initiative. Niezależnie od certyfikatów, warto rozmawiać ze swoimi dostawcami i starać się poznać historię ludzi, którzy stoją za produktami, które sprzedajemy.
  • Miejsce szanujące różnorodność i odmienne potrzeby klientów
Warto zadbać również o potrzeby ludzi, którzy będą odwiedzać nasze miejsce, najlepiej rozmawiając z nimi o ich oczekiwaniach. Rodzicom z dziećmi może przydać się miejsce do przewijania w łazience czy kącik z zabawkami, osoby na wózkach docenią podjazd czy odpowiednie rozplanowanie przestrzeni, osoby słabowidzące czy starsze ucieszą się z większej czcionki np. w karcie czy na ulotce, a niemówiący po polsku będą wdzięczni za informacje po angielsku, rosyjsku czy wietnamsku. Oczywiście, czasem trudno jest wyobrazić sobie, co może być komu potrzebne dlatego zawsze warto pytać!
 
 
Aplikacja Spacerownik jest przewodnikiem po konkretnych miejscach fizycznych, dlatego nie zamieszczamy w nim adresów sklepów internetowych. Jednocześnie mamy jednak świadomość, że wiele produktów spełniających wysokie standardy etyczne i ekologiczne jest najłatwiej dostępnych właśnie w sieci, dlatego w przyszłości planujemy rozszerzyć aplikację Spacerownik także o sklepy i portale internetowe.
 
W aplikacji Spacerownik nie zamieszczamy również adresów supermarketów, dużych sieci handlowych czy sklepów mieszczących się w centrach handlowych. Doceniamy, że część z nich wprowadza do swojej oferty żywność ekologiczną, ubrania z ekologicznej bawełny czy produkty z certyfikatem Sprawiedliwego Handlu, ale jesteśmy przekonani, że dadzą radę dotrzeć do Was z tą informacją bez naszej pomocy. I wolimy spacery po mieście niż po supermarketowych halach i centrach handlowych.