Kategorie
Województwa

MIEJSCE PRZYJAZNE ŚWIADOMEJ KONSUMPCJI CZYLI JAKIE?

 
  • szanujące prawo do informacji i ciekawość swoich klientów
Gdzie została uszyta ta torba? W jaki sposób hodowane były kury, których jajka znalazły się w serniku? Gdzie mogę wyrzucić tą żarówkę, kiedy nie będzie się już nadawała do użytku? Czasem pytania bywają trudne, ale klienci mają prawo wiedzieć (czasem odpowiedzi można poszukać razem!). Z drugiej strony, warto informować o pozytywnych działaniach, które podejmujecie, edukować i zachęcać do współpracy. I jeszcze jedna ważna rzecz liczą się konkretne działania, a nie deklaracje, plany i obietnice.
  • szanujące środowisko i promujące przyjazne środowisku zachowania
Pomysłów na zazielenienie Waszego miejsca jest mnóstwo najprostsze to rezygnacja z jednorazowych opakowań, oszczędzanie wody i energii (np. dzięki wymianie żarówek na energooszczędne czy uszczelnieniu okien) i obowiązkowo segregacja śmieci. W zależności od charakteru Waszej działalności, polecamy również korzystanie z produktów lokalnych i z certyfikatem żywności ekologicznej, ograniczenie zużycia papieru, wybór ekologicznych środków czystości, ograniczenie konieczności transportu, czy zmianę dostawcy energii na oferującego większy procent energii ze źródeł odnawialnych. Od prostych kroków do radykalnych rozwiązań, nowe pomysły na zielone innowacje pojawiają się codziennie!
  • szanujące podmiotowość ludzi i wspierające realizację praw człowieka, w tym szczególnie praw pracowniczych
Czy prowadzenie kawiarni może mieć coś wspólnego z prawami człowieka? Tak! Każdy produkt czy usługa, którą oferujecie została przez kogoś wyprodukowana. Ten ktoś mógł być niepełnoletni, zmuszany do pracy wbrew własnej woli czy nawet wyrzucony z pracy za próbę założenia związku zawodowego. Często produkty, które kupujemy zostały wyprodukowane w warunkach zagrażających zdrowiu czy życiu, za wynagrodzenie nie pozwalające na godne życie. Oczywiście, wcale nie musiało być tak źle, ale jaką mamy gwarancję? Na szczęście, coraz więcej jest systemów certyfikacji i organizacji, które pomagają odpowiedzieć na takie pytania, np. system Sprawiedliwego Handlu, audyty społeczne czy organizacje zrzeszające producentów, np. Fairwear Foundation czy Ethical Trading Initiative. Niezależnie od certyfikatów, warto rozmawiać ze swoimi dostawcami i starać się poznać historię i ludzi, którzy stoją za produktami, które sprzedajemy.
  • szanujące różnorodność i odmienne potrzeby klientów
Warto zadbać również o potrzeby ludzi, którzy będą odwiedzać nasze miejsce, najlepiej rozmawiając z nimi o ich oczekiwaniach. Rodzicom z dziećmi może przydać się miejsce do przewijania w łazience czy kącik z zabawkami, osoby na wózkach docenią podjazd czy odpowiednie rozplanowanie przestrzeni, osoby słabo widzące czy starsze ucieszą się z większej czcionki np. w karcie czy na ulotce, a nie mówiący po polsku będą wdzięczni za informacje po angielsku, rosyjsku czy wietnamsku. Oczywiście, czasem trudno jest wyobrazić sobie, co może być komu potrzebne dlatego zawsze warto pytać!
 
 
Spacerownik jest przewodnikiem po konkretnym mieście, dlatego nie zamieszczamy w nim adresów sklepów internetowych. Jednocześnie mamy świadomość, że wiele produktów spełniających wysokie standardy etyczne i ekologiczne jest najłatwiej dostępnych właśnie w sieci, dlatego w przyszłości planujemy rozwinąć także Spacerownik po sieci, gdzie znajdziecie wybór najciekawszych adresów.
 
W Spacerowniku nie zamieszczamy również adresów supermarketów, dużych sieci handlowych czy sklepów mieszczących się w centrach handlowych. Doceniamy, że część z nich wprowadza do swojej oferty żywność ekologiczną, ubrania z ekologicznej bawełny czy produkty z certyfikatem Sprawiedliwego Handlu, ale jesteśmy przekonani, że dadzą radę dotrzeć do Was z tą informacją bez naszej pomocy. I wolimy spacery po mieście niż po supermarketowych halach i centrach handlowych.