W wyniku pandemii większość szwalni została zamknięta. Wiele pracownic zmuszono do wzięcia bezpłatnego urlopu. Część przerzuciła się na szycie maseczek.
Polski przemysł odzieżowy jest zbudowany na wyzysku.
Metka „made in Poland” nie oznacza, że ubranie jest wyprodukowane z poszanowaniem praw człowieka.

przemysł odzieżowy jest zbudowany na wyzysku.

Metka „Made in Poland” nie oznacza, że ubranie jest wyprodukowane z poszanowaniem praw człowie​ka.

 

Zmieńmy to! Naprawmy modę!
​Przekaż 1% podatku na Fundację Kupuj Odpowiedzialnie
i wesprzyj w działaniach na rzecz poprawy sytuacji szwaczek.

Dowiedz się więcej

 
W wyniku pandemii większość szwalni została zamknięta. Wiele pracownic zmuszono do wzięcia bezpłatnego urlopu. Część przerzuciła się na szycie maseczek. Dziś szwalnie powoli przygotowują się na wznowienie pracy. Przed szwaczkami powrót do "normalności", która nie jest tak kolorowa, jak szyte przez nie ubrania. Jak wygląda ich “normalna” praca? Praca po 12 godzin, zwlekanie z wypłatą o dwa miesiące, krzyki, najniższa krajowa pensja - tak często wygląda praca szwaczek, które szyją Twoje ubrania w Polsce i nie tylko. Upomnij się o ich los.
W czasie pandemii szwaczki często nie mają za co żyć. Wcześniej pracowały ponad 12 godzin dziennie, za najniższe pensje, bez urlopów, bez zwolnienia, bez szacunku przełożonych. Kupując każdego dnia ubrania nie myślimy o tym, w jakich warunkach pracują ludzie szyjący te bluzki, sukienki, kurtki etc. Domagajmy się, aby godna praca była standardem w przemyśle odzieżowym. Zróbmy to razem.
Standardy pracy nie są przestrzeganie w wielu krajach gdzie pracują szwaczki. Także marka „Made in Poland” nie oznacza automatycznie, że jest „dobrze”. Należy zadawać pytania i sprawdzić, w jakich warunkach są produkowane polskie ubrania. – Szwaczki w tym kraju nie mają żadnych praw. Są zastraszone. Mobbing, krzyki i płacz to norma. Brak szacunku i przymus też są na porządku dziennym. Myślą, że z nami można zrobić wszystko - mówiła pani Barbara z Łasku. Jedna ze szwaczek, które odważyły się opowiedzieć o swoim trudnym doświadczeniu.
CO ZROBIMY Z ZEBRANYMI PIENIĘDZMI Z 1%?
 
Od lat angażujemy się na rzecz czystej planety, odpowiedzialnych zakupów, a w tym roku skupiamy się na warunkach pracy szwaczek w Polsce i nie tylko. Tym razem środki z 1% przeznaczymy na kampanię „Naprawmy modę!” obejmującą:
  • stronę fashionchecker.org.pl gdzie możesz sprawdzić odpowiedzialność marek odzieżowych – chcemy ją rozwijać i promować
  • kampanię uświadamiającą, w mediach i social mediach – chcemy dostarczać informacji o tym jak szyte są nasze ubrania i co zrobić by ubierać się odpowiedzialnie
  • dialog z polskimi firmami – chcemy rozmawiać o tym jak sprawić by polska moda była tworzona z poszanowaniem pracowników i środowiska
  • rzecznictwo na poziomie europejskim i krajowym na rzecz wprowadzenia prawa nakładającego odpowiedzialność firm za ich łańcuchy dostaw (obowiązkowa należyta staranność).
Koszt przeprowadzenia całej akcji to 8 000 złotych, które musimy zebrać, aby nagłośnić temat i zmobilizować konsumentów, producentów i innych aktorów sceny politycznej do zmiany. Jesteś z nami?
 
Co JUŻ ZROBILIŚMY?
  • Wywiady z 22 szwaczkami z 13 miejscowości – na ich podstawie powstały artykuły o problemach polskich szwaczek.
  • Kampanię medialną wspierającą szwaczki – 37 publikacji w mediach tradycyjnych, które dotarły do ponad 2 milionów osób.
  • Ekspozycję haftu Moniki Drożyńskiej „Zysk nie wyzysk” w przestrzeni miejskiej Warszawy i Krakowa w okresie Black Friday – haft miało szansę zobaczyć ponad 6,5 miliona osób!!!
  • Wsparcie 3 szwaczek podczas sprawy sądowej – zwolnione dyscyplinarnie z zakładu, po tym jak zastrajkowały przeciw złym warunkom pracy.
  • Otworzyliśmy linię telefoniczną dla szwaczek – wspierające rozmowy ze szwaczkami, zwłaszcza w kontekście konsekwencji pandemii COVID-19.
  • Współpracowaliśmy z Pełnomocniczką ds. równego traktowania – w rezultacie Pełnomocniczka podjęła interwencję i zobowiązała Państwową Inspekcję Pracy do przedstawienia sprawozdania z dotychczas przeprowadzonych kontroli.
  • Przeprowadziliśmy rozmowy z 6 firmami szyjącymi w Polsce, na temat działań poprawiających sytuację szwaczek.

Projekty