Święta tuż tuż... Tłumy ludzi w sklepach, stoiska i witryny już od początku listopada przystrojone w choinki, bombki i inne świąteczne gadżety. Mikołaje rozdające próbki towarów i cukierki dla dzieci, śpiew kolęd i specjalnie rozpylany zapach piernika. To tylko niektóre chwyty dozwolone w walce o nasze świąteczne pieniądze. Warto zdać sobie z nich sprawę i to nie tylko w trakcie szaleństwa przedświątecznych zakupów. Ten czas zmasowanego ataku naszych portfeli nie ominie nikogo. Co zrobić aby, jak zwykle mając milion obowiązków i milion osób do obdarowania nie zapomnieć o najważniejszym? O magii Świąt i tym niepowtarzalnym klimacie niezmąconym zakupowym szaleństwem, i gonitwą za nawet najdroższym prezentem, który po dwóch dniach wyrzucimy w kąt....
Przypominamy więc o naszym poradniku "Jak kupować by nie dać się upolować". Każdy z Was znajdzie w nim setki rad na to jak nie dać się wciagnąć w sidła coraz to sprytniejszych okazji, promocji i reklam. Z poradnika dowiecie się jak bronić się przed rozmaitymi manipulacjami, na które jesteśmy codziennie narażeni jako konsumenci. Dowiecie się wielu ciekawych rzeczy o trikach i sztuczkach, nad którymi głowi się sztab specjalistów z branży marketingowej. Poznacie stosowane wobec Was metody manipulacji bazujące na wiedzy psychologicznej. Ich świadomość pozwali Wam na przykład zrozumieć, dlaczego sięgacie w sklepie po taki a nie inny produkt, dlaczego jedna marka wydaje się Wam atrakcyjniejsza od drugiej, dlaczego produkt reklamowany w dany sposób wydaje się lepszy niż inny.
Ufamy, że wiedza ta pomoże Wam dokonywać bardziej świadomych i odpowiedzialnych wyborów podczas codziennych zakupów w sklepie.
Poniżej przedstawiamy klika sztuczek stosowanych przez sprzedawców w sklepach:
- Pierwszym działem do jakiego trafiamy w hiper- i supermarketach jest często kwiaciarnia albo dział z pieczywem. Ich zadaniem jest pobudzić nasze zmysły, osłabić stanowczość i wytworzyć pozytywny obraz sklepu.
- Aby wywołać w nas lepszy nastrój, a tym samym skłonić do zakupów, bardzo starannie dobiera się oświetlenie i muzykę. Oświetlenie podkreśla zalety produktów (np. wyostrzając kolor mięsa, warzyw czy owoców), a nastrojowa muzyka zachęca do dłuższego przebywania w sklepie. Ważne jest także jej tempo – im wolniejsza muzyka tym wolniej chodzimy i dłużej przebywamy w sklepie.
- Kolejnym sprawdzonym sposobem by dłużej zatrzymać nas w sklepie jest redukcja liczby wyjść sklepowych oraz umieszczanie schodów (zwłaszcza w centrach handlowych) na końcu korytarza. W ten sposób zmusza się nas do przejścia całej jego długości.
- W dużych hipermarketach spożywczych stoiska z artykułami takimi jak pieczywo, nabiał, owoce, warzywa znajdują się zazwyczaj daleko od siebie. Chcąc kupić artykuły pierwszej potrzeby musimy przejść przez większą część sklepu, będąc „wystawieni” na kuszenie przez inne towary.
- Powszechną praktyką w hipermarketach stało się zmienianie ustawienia poszczególnych działów. Z tego powodu, szukając potrzebnego nam towaru, musimy przejść przez cały sklep, przez co zwiększa się prawdopodobieństwo, że kupimy to, czego początkowo nie mięliśmy zamiaru kupić.
- Ważną rolę odgrywa także wielkość regałów. Odpowiednio długie regały powodują, że nie wystarczy zajrzeć z zewnątrz żeby stwierdzić co znajduje się na półkach, ale trzeba wejść do wnętrza poszczególnych alejek.
- Towary tanie oraz najtańsze często umieszcza się w miejscach, gdzie klienci nie zatrzymują się zbyt długo. Natomiast na trasach szybkiego ruchu (przejścia pomiędzy alejkami, początki regałów) oraz na poziomie naszego wzroku rezerwuje się zazwyczaj miejsce na produkty z dużą marżą, końcówki serii, towary zalegające w magazynach lub z kończącą się datą ważności.
- Towary drogie lub te o gorszej jakości czy kończącej się dacie ważności eksponuje się także w postaci wewnątrzsklepowych wystaw. Można je ułożyć na stos w piramidy na końcach regałów, między półkami sklepowymi lub wystawić je w pojemnikach. Tak wyeksponowane produkty mają przyciągać naszą uwagę i sprawiać wrażenie wyjątkowej okazji. Stosy pudeł z towarem ustawione w przejściach mają też spowodować, że będziemy wolniej się poruszali, czyli więcej czasu poświęcimy na zakupy.
- Wykorzystywanie dostępności towarów jest także powszechnym chwytem stosowanym w przypadku produktów przeznaczonych dla dzieci. Artykuły te umieszcza się zazwyczaj na niższych półkach. Dzięki temu znudzone zakupami dziecko może brać je do ręki, a następnie namówić rodzica na zakup.
- Okolic kas nie warto rezerwować dla towarów podstawowych, które tak czy siak będziemy chcieli kupić. Lepiej przeznaczyć je na produkty takie jak słodycze, przekąski, gumy do żucia, baterie i inne drobiazgi, po które sięgniemy stojąc znużeni w kolejce.