Luksus i odpowiedzialność
Wtorek, 08.01.2008. Maria
WWF ogłosił niedawno raport "Deeper Luxury", który bada środowiskowy i społeczny wpływ największych światowych marek, takich jak L’Oréal, Hermès, Tods, Tiffany & Co and Swatch oraz nawołuje celebrities by nie promowały i nie wspierały nieetycznych produktów.
Raport dokonał analizy 10 największych koncernów produkujących dobra luksusowe (m.in. L’Oreal, LVMH, Swatch – każdy z nich posiada dziesiątki marek) oraz stworzył ich ranking na podstawie dwóch kryteriów:
- Informacji dostarczonych przez niezalężną brytyjską organizację Ethical Investment Research Service EIRIS, która od 1983 roku zajmuje się analizą społeczną i srodowiskową firm na podstawie informacji dostarczanych przez same firmy, jak również na podstawie różnych raportów społecznych i środowiskowych. Oceniane wymiary to m.in. etyczne pozyskiwanie surowców (m.in. rezygnacja z tzw. „brudnego złota” i „krwawych diamentów”, poprzez które finansowane są konflikty zbrojne), przestrzeganie praw pracowniczych, odpowiedzialny marketing oraz przyczynianie się do cierpienia zwierząt i wyginięcia zagrożonych gatunków.
- Informacji dostarczonych przez Covalence - Genewską instytucję badawczą, która zajmuję się dokumentowaniem negatywnych i pozytywnych informacji na temat firm.
Po dodaniu obydwu wskazników, każda z firm mogła otrzymac maksimum 100 punktów. Poszczególnym liczbom punktów przyporządkowano oceny od A+ do F.
Punktacja |
Poniżej uzyskane wyniki
Uzyskane wyniki |
Raport zawiera również propozycję „Star Charter” czyli swoistego kodeksu etycznego dla gwiazd, które swoją twarzą firmują praktyki określonego producenta oraz przykłady społecznie i ekologicznie odpowiedzialnych rozwiązań z całego świata.
Raport podkreśla, że konsumenci luksusowych marek, tworzą swojego rodzaju elitę, wykształconą i troszczącą się o środowisko. Ci konsumenci używają luksusowych produktów jako symbolu swojego sukcesu. Celebrities, które do tej elity należą mogą być wiodącym przykładem i tworzyć modę na konkretne produkty. WWF podkreśla, że ważne jest by w tym procesie gwiazdy wzięły odpowiedzialność, za to, że wspierają produkty, które nie niszczą środowiska i nie przyczyniają do cierpienia innych ludzi i zwierząt.
Pełny tekst raportu w języku angielskim dostępny jest na stronie WWF:
www.wwf.org.uk/deeperluxury
Komentarze