Świadomość konsumpcyjna Polaków
Wtorek, 19.02.2008. Gosia Pawełek
Świadomość konsumpcyjna Polaków
Za granicą firmy inwestują w pomaganie, bo to im pomaga w sprzedaży. Na polskich klientów nie działa dobra reputacja firmy. Wolą tańszy produkt. Jak wynika z badań agencji Publicis, podczas gdy niemal połowa Europejczyków (44%) gotowa jest zapłacić więcej za dany produkt, gdy wie, że producent zachowuje się odpowiedzialnie społecznie, Polak kieruje się w większości jego ceną (64%). Dwukrotnie mniejszy wpływ (28%) na decyzję ankietowanych ma marka produktu, a aż osiem razy gorzej (8%) działa na Polaków informacja o tym, że zakup danego produktu daje możliwość wzięcia udziału w losowaniu jakiejś nagrody lub wiąże się z udziałem w akcji charytatywnej.

Dla osób o niskich dochodach (do 700 złotych miesięcznie na członka rodziny netto), szansa na wylosowanie nagrody ma aż siedmiokrotnie większe znaczenie niż fakt, że zakup oznacza współudział w akcji charytatywnej.

Polacy o średnich dochodach dwa razy chętniej sięgają po towar umożliwiający wzięcie udziału w losowaniu, niż wspierający szlachetny cel filantropijny.

Tylko najbogatsi bardziej kierują się informacją o konkretnej akcji charytatywnej związanej z towarem, niż nikłą szansą wylosowania nagrody.

Do świadomości konsumenckiej Polaków nadal najbardziej przemawia cena produktu. Jak wynika z badań UOKiK, Polacy zupełnie nie zwracają uwagi na kulturę i kodeks postępowania przyjęty przez przedsiębiorstwo. Dla porównania, w Wielkiej Brytanii firmy straciły w wyniku eliminacji konsumenckiej ponad 3,2 mld funtów. To zaledwie 0,5% tego, co Brytyjczycy wydają na zakupy, ale pocieszającym jest, że wartość ta stale rośnie. Polakom wciąż brak odwagi i determinacji.

Według prognoz specjalistów od badania zachowań konsumenckich, Polacy odważą się na pospolity bojkot firm nie przestrzegających zasad etycznych dopiero za 40 lat! Muszą nie tylko dojrzeć do tego, ale i odpowiednio się wzbogacić. Produkty obwarowane certyfikatami typu Fair Trade zwykle wyróżniają się wyższą ceną.
Komentarze
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie

Projekty