Czym jest FLO
Wtorek, 04.03.2008. Gosia Pawełek
Czym jest FLO
FLO International (Fairtrade Labelling Organizations) jest powszechnie rozpoznawalnym, non-profit, multi-inwestującym stowarzyszeniem, angażującym Inicjatywy Metkujące (Labelling Initiatives), organizacje producenckie, osoby zajmujące się handlem oraz ekspertów zewnętrznych.


Usługi oferowane przez FLO International:

  1. Rozwój STANDARDÓW FAIRTRADE, które uprzywilejowują rolników i pracowników, prowadzących działalność na małą skalę, promowanie utrzymującej się produkcji, gwarantowanie uczciwych cen oraz dodatkowych FT Premii. Standardy Fairtrade posuwają się znacznie dalej niż Kodeksy Postępowania i inne społeczne etykiety. Poza tym, minimalne wymagania, z którymi muszą się spotkać producenci i handlowcy i których oczekuje od nich FLO, to stałe ulepszanie warunków pracy, wzrost ekologicznej odpowiedzialności ich poczynań oraz inwestowanie w organizacyjny rozwój pracowników i niewielkich działalności rolniczych.
  2. WSPIERANIE INTERESÓW PRODUCENTÓW: organizacja ułatwia zgodność producentów ze Standardami Fairtrade oraz dostarcza im informacje na temat umocnienia ich interesów oraz dostrzegania nowych okazji na rynku.

Kto przyznaje certyfikaty?

Wydawanie certyfikatów jest wykonywane przez niezależną międzynarodową firmę certyfikującą, FLO-CERT GMBH. FLO-CERT GMBH jest odpowiedzialna za inspekcję i wydawanie certyfikatów organizacjom producenckim i handlowcom z uwzględnieniem Standardów Fairtrade. Niezależność badań zapewnia docieranie Minimalnej Ceny Fairtrade (Fairtrade Minimum Price) i FT Premii do producentów oraz używanie Znaku Certyfikującego Fairtrade (Fairtrade Certification Mark) tylko dla produktów pochodzących od Certyfikowanych Producentów Fairtrade (Fairtrade Certified Producers). 

WZROST LICZBY ORGANIZACJI PRODUCENCKICH CERTYFIKOWANYCH PRZEZ FAIRTRADE:




Historyczny dzień dla FLO

25 maja 2007 r. Podczas Zgromadzenia Ogólnego Sieci Producenckich, CLAC (Coordinadora Latinoamericana y del Caribe de Comercio Justo), AFN (Afrykańska Sieć Fairtrade - African Fairtrade Network) oraz NAP (Sieć Producentów Azjatyckich - Network of Asian Producers) stały się oficjalnie pełnoprawnymi członkami FLO. Ekspansja członkostwa stała się możliwa dzięki zmianie konstytucji FLO, która została zaaprobowana na Spotkaniu Członkowskim FLO w listopadzie 2006 roku.

Inicjatywy Metkujące (the Labelling Initiatives - LIs), które w owym czasie były jedynymi członkami FLO, w jawnym głosowaniu zdecydowały o przyjęciu nowej konstytucji. Tym samym dopuszczono sieci Certyfikowanych Producentów Fairtrade (Fairtrade Certified Producers) do udziału w FLO na prawach jego członków.

Sieci Producenckie są stowarzyszeniami, do których mogą dołączyć Certyfikowane przez Fairtrade Organizacje Producenckie (Fairtrade Certified Producer Organizations), jeśli tylko chcą i które są traktowane przez FLO jako reprezentatywne ciała złożone z rolników, pracowników i innych, należących do takich organizacji. Obecnie, istnieją trzy sieci producentów, jedna na każdym z trzech kontynentów: Afryka, Azja i Ameryka Łacińska, gdzie istnieją Certyfikowane przez Fairtrade Organizacje Producenckie.

AFRYKAŃSKA SIEĆ FAIRTRADE (AFRICAN FAIRTRADE NETWORK - AFN)

KRÓTKA HISTORIA
została założona na czwartym zgromadzeniu afrykańskich organizacji, skupiających producentów towarów, zatwierdzonych przez FLO w Addis Abebie w Etiopii w marcu 2004 roku. AFN jest niezależną, nie nastawioną na zyski siecią parasolową Afrykańskich Organizacji Producenckich Certyfikowanych przez Fairtrade (Fairtrade Certified African Producer Organizations).

MISJA I ROLA

podnoszenie świadomości o sprawiedliwym handlu (fair trade) w Afryce.
Tym samym, AFN poszukuje też dochodowych okazji handlowych dla Producentów i Pracowników Fairtrade, poprzez nawiązywanie kontaktów wewnątrz Afryki i poza nią. Ponadto AFN jest ciałem, które reprezentuje producentów afrykańskich w strukturach FLO.

CZŁONKOWSTWO AFN

jest otwarte dla wszystkich Organizacji Producenckich Certyfikowanych przez Fairtrade oraz potencjalnych aplikantów, organizacji założycielskich AFN, które są powiązane interesami z grupami Certyfikowanymi przez Fairtrade i afrykańskimi stowarzyszeniami handlowymi, zarejestrowanymi w FLO-CERT. Co więcej, agencje i inne organizacje promujące idee sprawiedliwego handlu (fair trade) mogą stać się przydatne, jeśli chodzi o członkowstwo w AFN. Członkowie są pogrupowani w cztery regionalne sieci Fairtrade, czyli odpowiednio – wschód, południe, zachód i północ Afryki.
Do lipca 2006 roku liczba członków AFN osiągnęła poziom 164 Organizacji Producenckich Certyfikowanych przez Fairtrade i 43 zarejestrowanych organizacji w 24 krajach Afryki.

SIEĆ PRODUCENTÓW AZJATYCKICH (NETWORK OF ASIAN PRODUCERS - NAP)

KRÓTKA HISTORIA
założona 16 czerwca 2005 roku. Producenci z różnych azjatyckich krajów spotkali się w Sri Lance i dyskutowali o potrzebie założenia sieci, która stanowiłaby zjednoczony głos przed FLO. Pierwsze zgromadzenie ogólne Sieci Producentów Azjatyckich (NAP) miało miejsce w Bangkoku (Tajlandia) od 17 do 19 września 2006 roku. Producenci z Indii, Pakistanu, Sri Lanki, Nepalu, Tajlandii, Filipin, Indonezji, Papui Nowej Gwinei, Timoru Wschodniego i Chin mieli tam swoich reprezentantów.

MISJA
I ROLA
ułatwianie wcielania większej liczby producentów tak, aby byli oni zdolni do przyłączenia się do ruchu Fairtrade w Azji, poprzez istniejącą szeroką gamę produktów i usług. NAP pracuje także na rzecz upewniania się, iż azjatyckie realia i warunki życia są brane pod uwagę, podczas ustalania standardów Fairtrade bez rozwiązań kompromisowych, jeśli chodzi o podstawowe zasady Fairtrade. Wreszcie NAP jest również oficjalnym przedstawicielem producentów azjatyckich w Organizacjach Oznaczających Fairtrade.

CZŁONKOWSTWO NAP

Sieć Producentów Azjatyckich (NAP) jest ciałem multi-inwestycyjnym, gromadzącym reprezentantów organizacji producenckich, Wspólnych Grup (Joint Bodies), organizacji skupiających niewielkie przedsiębiorstwa rolnicze i promującym ciała, które posiadają certyfikaty lub są zarejestrowane przez system Metkujący Fairtrade. Obecnie NAP posiada 96 członków.

COORDINADORA LATINOAMERICANA Y DEL CARIBE DE COMERCIO JUSTO (CLAC)

KRÓTKA HISTORIA
Sieć Niewielkich Producentów Handlowych Ameryki Łacińskiej i Karaibów (The Latin American and Caribbean Network of Small Trade Producers -CLAC) jest regionalną organizacją, która ma swoje korzenie w Sieci Niewielkich Producentów Kawy z Ameryki Łacińskiej (Latin American Network of Small Coffee Producers - CLA, albo ‘Coordinadora’) oraz w Sieci Niewielkich Pszczelarni z Ameryki Łacińskiej (Latin American Network of Small Beekeepers - PAUAL), z których obydwie zostały założone w 1996 roku.
Podczas piątego zgromadzenia ogólnego CLA, które miało miejsce w kwietniu 2004 roku, w Oaxaca w Meksyku, CLAC zostało ustanowione pełnoprawną całością, łącząc tym samym reprezentantów drobnych Certyfikowanych Producentów Fairtrade z Ameryki Łacińskiej i Karaibów.

MISJA

Misją CLAC jest bycie organem reprezentującym, koordynującym, wymieniającym i współpracującym dla umocnienia współdziałających organizacji drobnych producentów z Ameryki Łacińskiej i Karaibów wewnątrz konstrukcji Fairtrade.

CZŁONKOWSTWO CLAC
Członkowstwo CLAC jest otwarte dla Niewielkich Organizacji Rolniczych Certyfikowanych przez Fairtrade. Obecnie CLAC składa się z prawie 300 drobnych organizacji producenckich w dwudziestu krajach regionu, zorganizowanych w narodowe multi–sieci produkcyjne albo inaczej ‘Coordinadoras’. CLAC szacuje, że liczba rodzin stowarzyszonych drobnych producentów przekracza 200.000, czyli obejmuje ponad milion osób.

Wsparcie FAIRTRADE, wychodzenie daleko poza konsumpcję

Dla większości z nas bycie konsumentem jest czymś naturalnym, dlatego rzadko w ogóle się nad tym zastanawiamy. Jednak ekonomiści postawili sobie za zadanie zrozumienie mechanizmu, który wywołuje aktywność u konsumentów. W ostatnich latach wiele badań potwierdziło wzrost liczby tak zwanych ‘konsumentów etycznych’. Zgodnie z wynikami, wartości, którymi kierują się konsumenci, zmieniły się od pragmatycznych, cenowych i motywowanych jakością imperatywów do nowego centrum uwagi, skupionego na wartościach etycznych i na historii, kryjącej się za nabywanymi produktami. Wzrastająca popularność produktów Fairtrade może być tego potwierdzeniem.

W 2006 roku konsumenci na całym świecie nabyli Produkty Certyfikowane przez Fairtrade warte 1,6 biliona euro. Jest to 42% więcej niż w roku 2005. Dla produktów takich jak kawa czy kakao wzrost był szczególnie imponujący, ponieważ wyniósł odpowiednio 53% i 93%. Sprzedaż innych wiodących Produktów Fairtrade – bananów z 31% wzrostem i herbaty z 49% -również jest znaczący. Rolnicy, uprawiający Bawełnę Fairtrade również zauważyli wzrost zapotrzebowania na swoje produkty, który zwiększył się bardziej niż o połowę tylko w przeciągu roku (zobacz tabelę na stronie 22).

Wzrostowi sprzedaży towarzyszyło więcej licencji przyłączających się do programu (chodzi o firmy, sprzedające finalne, opakowane produkty Fairtrade). Liczba licencji w 2006 roku sięgnęła 1954, wzrastając o 29% w porównaniu z rokiem.

Wbrew robiącym duże wrażenie liczbom, jesteśmy nadal bardzo daleko od Certyfikowanych Producentów Fairtrade, potrafiących sprzedać wszystkie swoje produkty w zgodzie z warunkami stawianymi przez Fairtrade. W rzeczywistości FLO oblicza, iż około 20% całości produkcji owych wytwórców jest sprzedawanych zgodnie z wyżej wspomnianymi warunkami.

SZACOWANA WARTOSC SPRZEDAŻY DETALICZNEJ FAIRTRADE:



Fairtrade nadal ma mnóstwo miejsca na poprawę wyników. FLO oraz jego członek, Inicjatywy Oznaczające (Labelling Initiatives), pracują by otworzyć nowe rynki i zidentyfikować nowe możliwości inwestycyjne dla producentów. Szczęśliwie, nie są w tych staraniach osamotnieni, ponieważ miliony konsumentów i osób wspierających spieszy z pomocą.
Ochotnicy zmobilizowali się, aby podnosić świadomość, dotyczącą niesprawiedliwości w handlu i promować Fairtrade w swoich społecznościach lokalnych, kościołach, miastach i tym podobnych.

Na przykład podczas Dwóch Tygodni Fairtrade w Wielkiej Brytanii, trwających od 26 lutego do 11 marca 2007 roku, oddani ochotnicy w całym kraju zorganizowali około 10 tysięcy lokalnych wydarzeń promujących Fairtrade.

  • Inną, niezwykle udaną inicjatywą, podjętą przez oddanych konsumentów jest ‘Miejska Kampania Fairtrade’ (‘Fairtrade Town Campaign’). Aby zdobyć miano Miasta Fairtrade (Fairtrade Town), Rada Miasta musi między innymi przyjąć rezolucję, wspierającą Fairtrade i przeznaczyć Produkty Certyfikowane przez Fairtrade (kawę, herbatę, cukier i inne produkty) na potrzeby miasta. To dzięki niezwykłemu poparciu ze strony zaangażowanych konsumentów Fairtrade wiele samorządów lokalnych zdecydowało się przyłączyć do akcji. Miejska Kampania Fairtrade narodziła się w Wielkiej Brytanii, gdzie obecnie znajduje się ponad 270 Miast Fairtrade. Jednocześnie, idea szybko rozprzestrzeniła się na inne kraje, takie jak Belgia, Włochy, Irlandia, a niedawno także Kanada, Finlandia i Szwecja.
  • W Belgii nowa kampania, która została zapoczątkowana w 2005 we Flanders, była bardzo udana. 40% z 308 miast we Flanders jest obecnie zaangażowanych w Kampanię Miejską Fairtrade, a 30 z nich zostało oficjalnie uznanych za Miasta Fairtrade.
  • W Kanadzie pierwsze Miasto Fairtrade powstało zaledwie trzy miesiące temu. 17 kwietnia 2007 roku miasto Wolfville oficjalnie zostało pierwszym kanadyjskim Miastem Fairtrade. Było to możliwe dzięki wysiłkom członków Komitetowi Doradztwa Fairtrade w Wolfville (Wolfville Fairtrade Advisory Committee), który zawiera szeroką reprezentację inwestorów, a pośród nich również reprezentantów miasta Wolfville, Korporacji Rozwoju Biznesu Wolfville (Wolfville Business Development Corporation) i studentów uniwersytetu.
  • Poza Kampanią Miejską Fairtrade, liczne grono lokalnych ochotników pracuje niestrudzenie, aby podnieść świadomość, dotyczącą idei sprawiedliwego handlu. Bardzo często można ich spotkać, dostarczających informacje przechodniom na ulicach miast. Te grupy ochotników często pracują w bliskiej kooperacji z ekipą z Inicjatyw Oznaczających.
  • Max Havelaar France ogólnie pracuje z 46 stowarzyszeniami, składającymi się z około 2000 ochotników z całej Francji.

Sukces Fairtrade

  • Sainsbury’s, jeden z głównych detalistów Wielkiej Brytanii, w grudniu zeszłego roku ogłosił zmianę całego asortymentu bananów na Certyfikowane przez Fairtrade.
  • Marks & Spencer, kolejny brytyjski detalista, również wyszedł naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów, dotyczącym poprawności produktów, kiedy zmienił całkowicie asortyment herbaty i kawy na Fairtrade w kwietniu 2006 roku.
  • Dunkin Donuts, światowy detalista i koncesjonariusz, zaadaptował politykę stuprocentowego Fairtrade, jeśli chodzi o kawę espresso w Ameryce Północnej i Europie.
  • Scandic i Hilton, jedne z głównych sieci hoteli w Szwecji, ogłosiły, że będą podawały swoim klientom jedynie kawę Fairtrade.


Opracowano na podstawie Raportu rocznego FLO przetłumaczonego przez Grupę eFTe Warszawa

Komentarze
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie

Projekty