Starbucks, Etiopia i Sprawiedliwy Handel
Poniedziałek, 02.07.2007
Firma Starbucks i Etiopia podpisały porozumienie, które zakłada współpracę mająca na celu pomoc w rozwoju etiopskim farmerom kawy. Porozumienie ma zapewnić farmerom uczciwszy podział zysków związany z etiopskimi markami kawy poprzez uznanie prawa Etiopii do wykorzystywania i dysponowania ich własnymi specyficznymi markami kawy.
Prawie trzy lata temu Etiopscy producenci kawy stworzyli plan lepszego wykorzystania i chronienia własności intelektualnej. Etiopia oficjalnie wystąpiła o rejestracje własnych znaków handlowych między innymi w USA i w Kanadzie. W tym samym czasie podjęto negocjacje z wielkimi palarniami kawy w celu podpisania porozumienia potwierdzającego prawo Etiopczyków do kontroli nad własnymi produktami i markami. Porozumienie pozwala Firmie Starbucks używać i promować etiopską kawę pod ustalonymi w umowie markami. Finał negocjacji zbiegł się w czasie z zakończeniem procesu rejestracji przez Etiopie znaków handlowych dla swoich produktów w USA, Kanadzie, Japonii oraz na terenie Unii Europejskiej.
Jak twierdzi Raymond C. Offenheiser, prezes międzynarodowej konfederacji organizacji pozarządowych Oxfam, która pomagała Etiopii w kampanii na rzecz kawy, dzięki porozumieniu ze Starbucks Etiopczycy będą mogli zbudować silną pozycję rynkową eksportowanej przez siebie kawy, a sami farmerzy uzyskają większy udział w zyskach ze sprzedaży detalicznej – to z kolei pomoże znacząco poprawić poziom życia ubogich etiopskich farmerów i umożliwić im posłanie dzieci do szkoły czy uzyskanie dostępu do opieki zdrowotnej.
Komentarze