Społeczna odpowiedzialność to nie PR-owy trik
Poniedziałek, 01.09.2008. Maria
Ponad połowa Polaków deklaruje, że nie kupi produktu firmy, o której wiadomo, że nie szanuje swoich pracowników i nie dba o środowisko” – pisze dla „Dziennika” Anna Pawelska Dyrektor Działu Audytu i CSR Martis Consulting (11 sierpnia, dodatek Praca).
W Polsce rozumienie pojęcia społecznej odpowiedzialności biznesu często zawęża się do działalności sponsorskiej i akcji charytatywnych podejmowanych dla celów public relations. Na rynku amerykańskim za najważniejszy aspekt CSR uważane jest dobre traktowanie własnych pracowników. Definicja CSR ogłoszona przez Komisję Europejską zakłada, że firma dobrowolnie uwzględnia interesy społeczne i ochronę środowiska w swoich strategiach działań na rynku, a także w stosunkach z różnymi grupami interesariuszy.
„Lata badań i obserwacji pozwalają obecnie wykazać związek między społeczną odpowiedzialnością przedsiębiorstwa a długoterminowym wzrostem cen jego akcji. Firmy takie charakteryzują się m.in. lepszą płynnością, wyższą rentownością majątku trwałego, większą rentownością pracy oraz lepszym wykorzystaniem kapitału intelektualnego.”
Firmy mogą budować odpowiedzialność społeczną m.in. przez: systemy motywacyjne, sprawiedliwy poziom wynagrodzeń, włączenie pracowników w proces decyzyjny, dbałość o bezpieczeństwo w miejscach pracy, brak dyskryminacji.
Coraz częściej przedsiębiorstwa przygotowują raporty dotyczące ich odpowiedzialności społecznej. Coraz częściej korzystają również z zestawu sformalizowanych wytycznych stworzonych przez Organizację Global Reporting Initiative, które określają jak powinno wyglądać raportowanie. Wytyczne te włączają do raportów rocznych i poddają je ocenie niezależnych firm audytorskich, co sprzyja transparentności.
Reputacja dobrego pracodawcy pomaga zdobyć najlepszych pracowników. Gdy firma nie może zaoferować lepszej płacy niż konkurencja, może przyciągnąć wyrobioną dobrą marką. Do przedsiębiorstwa o dobrej reputacji ludzie zgłaszają się do pracy niezależnie od prowadzonej rekrutacji.
„Godne podkreślenia jest to, że elementy składowe polityki społecznej takie jak system wartości, programy etyczne czy działania na rzecz ochrony środowiska powodują, że pracownicy w większym stopniu identyfikują się z firmą. Mają świadomość, że uczestniczą w procesie nakierowanym nie tylko na pomnażanie zysków, ale i niwelowanie lub przeciwdziałanie istotnym problemom społecznym w otoczeniu miejsca pracy.”
Komentarze
Podobne artykuły