Odpowiedzialny biznes - trend czy moda?
Sobota, 28.07.2007
Odpowiedzialny biznes - trend czy moda?
Obszerny tekst Marii Aluchny pt: "Koncepcja CSR: fundamentalna zmiana w działaniu przedsiębiorstw czy chwilowa moda?" na temat społecznej odpowiedzialności biznesu opublikował portal bankier.pl. Przedstawia w nim, jak się narodził CSR, jakie są dzisiaj jego założenia i co o tym myślą krytycy.

"Idea społecznej odpowiedzialności biznesu (corporate social responsibility, CSR) zakłada angażowanie się korporacji w rozwiązywanie problemów współczesnego świata. Stosowanie tej idei w praktyce budzi jednak czasami podejrzenia o wyrachowanie ze strony korporacji."

"CSR często jest bowiem utożsamiane z marketingiem czy działaniami public relations, ukierunkowanymi na poprawę wizerunku, zdobycie lojalnych klientów oraz obronę swojej pozycji konkurencyjnej. Bez względu jednak na motywację podejmowanych przez korporacje działań z zakresu CSR, pozostają one elementem strategii firm, stanowią też przykład prowadzenia dialogu pomiędzy społeczeństwem a biznesem, wysłuchiwania przez wielkie korporacje oczekiwań i potrzeb klientów, pracowników, dostawców i innych interesariuszy."

"Koncepcja CSR rozwija się w coraz bardziej znaczący ruch świadomych konsumentów, którzy przy podejmowaniu decyzji o zakupie nie biorą pod uwagę wyłącznie ceny i wartości użytkowej produktu; ważna jest dla nich także kwestia warunków pracy w przedsiębiorstwie wytwórcy, sposób traktowania zwierząt hodowlanych czy przestrzeganie zasad ochrony środowiska w procesach produkcyjnych. Co więcej, zwolennikami idei CSR są także silne i często wpływowe organizacje pozarządowe, fundacje i stowarzyszenia, strukturyzujące ruchy obywatelskie, które w efekcie stają się ważnymi uczestnikami rynku, ia z ich zdaniem muszą się liczyć nawet wielkie ponadnarodowe koncerny".

O przeciwnikach

"Firmy – zdaniem przeciwników CSR – nie są podmiotami powołanymi do rozwiązywania problemów społecznych, gdyż ich kompetencje dotyczą konkretnej działalności gospodarczej, w której się wyspecjalizowały. Co więcej, zaangażowanie społeczne może dodatkowo zwiększać dominację firm nad otoczeniem, podnosić pozycję menedżerów oraz prowadzić do konfliktu interesów".
Komentarze
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
Podobne artykuły

Projekty