Inwazja koncernów
Sobota, 28.07.2007. Aleksandra Biały
Największe sieci fast foodów walczą ze Starbucksem, udoskonalając ofertę kawową. Gigant, który w przyszłym roku wchodzi do Polski, nie pozostaje dłużny i oprócz kawy zaczyna oferować kanapki na ciepło i sałatki. Również w Polsce McDonald's zapowiada wymianę ekspresów do kawy na te parzące najlepsze espresso. Z kolei KFC i Pizza Hut nie chcą ujawnić, czy szykują udoskonalenie swojej kawowej oferty.
Również w Polsce McDonald's zapowiada wymianę ekspresów do kawy na te parzące najlepsze espresso. Z kolei KFC i Pizza Hut nie chcą ujawnić, czy szykują udoskonalenie swojej kawowej oferty.
Dominik Szulowski z McDonald's Polska podkreśla, że działania jego firmy nie są reakcją na polskie plany Starbucksa. - Nic nie wiemy przecież jeszcze o ofercie, cenach, wyglądzie barów kawowych tej sieci. Dopiero gdy je poznamy, możemy myśleć nad odpowiedzią - zaznacza.
Wyjaśnia, że wymiana ekspresów na bardziej profesjonalne, z ziarnistą kawą, mieloną bezpośrednio przed zaparzeniem, to efekt wzrostu liczby Polaków ceniących smak dobrej kawy oraz nowej oferty sieci. - Wprowadzamy śniadania, które dla większości klientów wymagają dobrej filiżanki kawy - argumentuje Dominik Szulowski. Tłumaczy, że koszt jednego nowego ekspresu to kilka tysięcy euro. Oznacza to, że na wymianę sprzętu firma wyda do końca roku pół miliona euro. Ponadto wspólnie z Kraft Foods McDonald's testuje też różne mieszanki kawy, poszukując tej, która najlepiej zasmakuje Polakom.
Pizza Hut i KFC nie chcą ujawniać, czy przygotowują się do udoskonalania kawowej oferty. - Wszędzie podajemy bardzo dobrą kawę - ucina Paweł Kudzia, rzecznik prasowy firmy AmRest, operatora tych sieci w Polsce. Jednak co ciekawe, to właśnie AmRest wprowadza do Polski Starbucksa. Czy zatem szefowie spółki nie boją się utraty części klientów na rzecz Starbucksa? - Obowiązuje nas bardzo ostra polityka informacyjna w sprawach Starbucksa i nie mogę mówić o tej inwestycji nic ponad to, co podane w komunikatach giełdowych - wyjaśnia.
Tymczasem w USA toczy się ostra wojna o klientów między sieciami fast foodów a kawowymi. W tym tygodniu amerykański McDonald's pochwalił się, że sprzedaż kawy w jego lokalach wzrosła w ostatnim kwartale o 20 proc. - Udoskonalamy ofertę i testujemy ciepłe i zimne napoje na bazie espresso - zapewnia James Skinner, prezes McDonald's. Sieć eksperymentuje też z odrębnymi punktami oferującymi kawę McCaffe. Dominik Szulowski zapewnia, że w najbliższych miesiącach nie ma planów uruchomienia takiego projektu w Polsce. Eksperymentalny punkt istniał w Warszawie w końcu lat 90. Zamknięto go po kilku miesiącach. - Nie było zbyt dużego zainteresowania, a może Polacy jeszcze nie znali się tak na kawie - tłumaczy. Problemem było również to, że ginęły filiżanki.
Z kolei w USA firma Dunkin Brands Inc (właściciel sieci Dunkin Donuts) zapowiedziała we wtorek zwiększenie liczby swoich kawiarni w ciągu najbliższych trzech lat o jedną czwartą, do 10 tysięcy. Szef firmy ds. rozwoju Michael O'Donovan ogłosił wprowadzenie w przyszłym tygodniu do 41 tysięcy sklepów spożywczych w USA kawy sprzedawanej pod marką Dunkin. Dwa tygodnie wcześniej Starbucks, który ma na świecie ponad 13 tysięcy barów, ogłosił plan rozwoju sieci do 40 tysięcy punktów. Od kilku miesięcy firma oferująca dotychczas tylko kawę i napoje na bazie kawy eksperymentalnie zaczęła serwować w niektórych swoich lokalach ciepłe kanapki i sałatki. Ogłosiła, że będzie sprzedawać również czekoladę na gorąco i inne napoje na bazie czekolady. Pewną przewagę fastfoodowym sieciom daje ostatnio to, że Starbucks od najbliższego wtorku wprowadza 3-procentową podwyżkę cen kawy i jest to już druga podwyżka w ciągu roku.
Komentarze