Kraft Foods ulega pokusie odpowiedzialnej czekolady….
Poniedziałek, 23.11.2009. Zuza
http://republika.pl/blog_am_4526901/6742962/sz/mleczna_czekolada.jpg
Wielu z nas ulega czekoladowej pokusie, ale niewielu robi to świadomie i odpowiedzialnie. Niestety przeważnie wynika to z braku dostępu do czekolady, której pochodzenie nie pozostawiałoby znaków zapytania. Jednak stopniowo i ta sytuacja ulega zmianie i nawet światowi giganci produkcji zaczynają brać pod uwagę takie czynniki jak zarobki producentów i ochrona środowiska naturalnego. Jednym z prekursorów jest Kraft.
Rainforest Alliance ogłosiło w październiku, że firma Kraft Foods zdeklarowała się, iż w przyszłości do produkcji czekolady będzie używać tylko nasion kakao certyfikowanych przez Rainforest Alliance Certified™ . To wielki krok dla Kraft, ale przede wszystkim dobra informacja dla lasów tropikalnych i mieszkańców Wybrzeża Kości Słoniowej i innych krajów Afryki Zachodniej, gdzie zbiory kakao szacowane są na 30% produkcji światowej.
Certyfikację Rainforest Alliance (R.A) rozpoczęło w 1997 w Ekwadorze i w ciągu tych kilkunastu lat osiągnęło wiele sukcesów. Producenci zaczęli stosować zrównoważone metody uprawy, ograniczyli wycinkę lasów, co pozwoliło kakaowcom rosnąć w zacienionych miejscach, co w efekcie służy zbiorom. Farmerzy ograniczyli też stosowanie chemikaliów, zaczęli chronić otaczające ich środowisko, oraz poprawili zarządzanie swoimi zbiorami. To wszystko doprowadziło do poprawy jakości zbiorów a w efekcie końcowym i życia producentów. Sprzedaż produktów opartych na kakao certyfikowanym przez R.A. wzrosło z $4.5 mln w 2007 do $16.75 mln w 2008.
Kraft Foods rozpoczął już produkcję czekolady oznaczonej certyfikatem R.A. Sprzedaż certyfikowanej czekolady rozpocznie się we Francji oraz Belgii, seria ciemnej czekolady Côte d'Or będzie zawierać przynajmniej 30 % kakao pochodzącego z certyfikowanych przez R.A. farm. W najbliższych miesiącach czekolada ta dotrze do Wielkiej Brytanii, Niemiec, Hiszpanii, Węgier, Portugalii, Holandii oraz Polski (sic!). W krajach skandynawskich dostępna będzie pod marką Marabou, zaś w Austrii i Szwajcarii wystąpi jako Suchard. Do końca 2012 Kraft planuje by cała czekolada używana do produkcji serii Côte d'Or oraz Marabou pochodziła z certyfikowanych farm. Ten ambitny projekt ma na celu wsparcie rozwoju zrównoważonej produkcji w Afryce Zachodniej, gdzie idea certyfikatu dopiero raczkuje.
Edward Millard, dyrektor R.A. twierdzi: “ Jednym z największych wyzwań w pracy z farmerami z Wybrzeża Kości Słoniowej i innych części Afryki Zachodniej, w przeciwieństwie do Ameryki Południowej, jest to, że certyfikacja jest dla nich nowością. Uczenie na temat istoty certyfikacji oraz tego jak wygląda sam proces wymaga licznych szkoleń w terenie, które udało nam się przeprowadzić”. Na koniec jeszcze dodaje, że zauważył rosnące zainteresowanie certyfikatem wśród producentów czekolady.
Hodowcy kakao to głównie farmerzy małorolni, którzy nie zatrudniają wielu pracowników. Farmy certyfikowane przez R.A. muszą spełniać zarówno ekologiczne jak i społeczne standardy tzw. Sustainable Agriculture Network (SAN). Standardy SAN wyznaczają obowiązki dotyczące konserwacji ekosystemu, ochrony dzikich zwierząt i roślin, ochrony wody oraz gruntu, zabezpieczania praw oraz wynagrodzeń pracowników.
Ponad 2000 farmerów oraz ich rodzin już korzysta z profitów jakie przyniósł im system certyfikacji R.A. Do zysków można zaliczyć poprawę wydajności, która w niektórych przypadkach osiągnęła aż 50%. O prawie 1/3 zmniejszyła się za to ilość infekcji kakaowców. Naturalnie spowodowało to zwiększenie dochodów farmerów a w konsekwencji wzrost poziomu ich życia. Taka sytuacja z pewnością zachęci kolejnych farmerów do włączenia się w system certyfikacji R.A. co poprawi zarówno ich życie jak i przyczyni się do ochrony środowiska od którego zależy ich byt.
Pascal Bourdin, jeden z szefów Kraft Foods, wierzy, że certyfikowane uprawy kakao dadzą wysokiej jakości ziarna kakao z których będzie można wyprodukować bardzo dobrą jakościową czekoladę. Côte d'Or oraz Marabou to dwie marki czekolady premium. Bourdin twierdzi, że „poprzez stosowanie certyfikowanego kakao będziemy mogli dostarczać wspaniały smak czekolady naszym klientom równocześnie poprawiając życie producentom kakao i zapewniając wysokiej jakości zbiory na wiele lat”.
Mamy nadzieję, że obietnice Kraft nie będą płowe, a inni producenci pójdą w ich ślady.
Komentarze