Skłońmy Carrefour, aby "Pozytywnie każdego dnia" nie było pustym sloganem!
Wtorek, 01.06.2010. Justyna
«Pozytywnie każdego dnia» brzmi nowy slogan Carrefour. Carrefour uzyskał w 2009 drugie miejsce wśród światowych detalistów. Kierownictwo i udziałowcy korporacji mają powody, żeby myśleć pozytywnie - my inicjujemy międzynarodową akcję żeby skłonić Carrefour aby był bardziej pozytywny... wobec pracowników w Chinach.
W Chinach tysiące pracowników wytwarza zabawki dla francuskiego giganta. Śledztwo, przeprowadzone w kilku fabrykach przez organizację China Labour Watch (CLW) wskazuje wiele przypadków łamania praw pracowniczych i praw człowieka (przeczytaj raport z śledztwa).
Warunki pracy - nie są w żadnej mierze "pozytywne"
Ogromna większość zabawek świata jest produkowana w chińskiej prowincji Shenzen. W tej właśnie prowincji CLW przeprowadziło śledztwa u trzech dostawców Carrefoura: « Kiddieland Toys », « Shenzhen Nanling Toys » oraz « Xinlong ».
Wyniki śledztw są dalekie od “pozytywnych”. Zaniżane płace za nadgodziny, płace dowolnie wstrzymywane przez kierownictwo, brak odpowiedniego wyposażenia BHP, brak ubezpieczeń społecznych i emerytur, przeszkody bezprawnie stawiane pracownikom, którzy chcą odejść... Nadużycia chińskiego prawa pracy i kodeksu postępowania Carrefoura są liczne.
« W szczytowym okresie produkcji, fabryka Xinlong daje swoim pracownikom tylko jeden-dwa wolne dni w miesiącu, nawet jeśli pracują po trzynaście godzin dziennie. Pracownicy muszą godzić się na taki rytm pracy, aby utrzymać rodziny a także dlatego, że boją się stracić swoją pracę.
« Nawet pracując w nadgodzinach do momentu wyczerpania, pracownicy Xinlong zarabiają tylko 1400 yuanów miesięcznie (ok. 670 złotych). To niewystarczająco, aby godnie żyć » wyjaśnia Li Qiang, prezes China Labor Watch.
W Kiddieland Toys, warunki pracy nie są wiele lepsze. Pracownicy są narażeni na kontakt z niebezpiecznymi substancjami chemicznymi, którymi posługują się bez żadnego wyposażenia ochronnego. Nie przechodzą oni także żadnych badań przed zatrudnieniem na to stanowisko. Co więcej, pracownicy muszą płacić kary pieniężne ustalane dowolnie i w krzywdzący sposób, np. jedna wadliwa sztuka może kosztować ich ponad 20 złotych, co jest dla nich istotną kwotą.
W porównaniu lepiej prezentuje się sytuacja w Nanling. Jakkolwiek, również tam wykryto nadużycia, zwłaszcza w kwestii polityki zatrudnienia, godzin pracy i płac.
Niestety nadużycia wskazane przez CLW są powszechne. Mają miejsce w większości fabryk w południowo-wschodniej części Chin, skąd pochodzi większość zabawek sprzedawanych przez międzynarodowe korporacje w Europie i USA.
Wzywamy Carrefour do reakcji
Międzynarodowe korporacje również ponoszą część odpowiedzialności za istniejącą sytuację.
Możemy w uzasadniony sposób oczekiwać od międzynarodowych korporacji – które są tak drobiazgowe, jeśli chodzi o czas dostaw, ceny albo sposób produkcji – aby były bardziej wymagające w kwestii przestrzegania praw człowieka. Zwłaszcza, kiedy tak gorliwie komunikują nam swoje etyczne nastawienie i społeczną odpowiedzialność.
W swoim raporcie za 2009 r. Carrefour oznajmia, że prowadzone są kontrole pod kątem tego, czy produkcja we wszystkich regionach świata jest prowadzona w społecznie odpowiedzialny sposób. Jak wiele innych korporacji, Carrefour prowadzi audyty u dostawców mające sprawdzać jak wdrażane są ustalenia „Karty Zobowiązań Socjalnych” tej korporacji. Jeśli tak jest, jak możemy wytłumaczyć poważne nadużycia w chińskich fabrykach?
Audyty nie przyczyniają sie do poprawy warunków pracy. Nie dają nawet rady ukrócić nadużyć, które już dotknęły pracowników. Dla chińskich dostawców dużo łatwiej jest ukryć prawdę przed audytorami – nakłaniając pracowników do kłamstwa – niż wdrożyć kodeks postępowania czy też „Kartę Zobowiązań Socjalnych”, co byłoby i tak niewkonalne biorąc pod uwagę ceny narzucane im przez korporacyjnych klientów.
W związku z powyższymi wynikami śledztwa, społeczna odpowiedzialność Carrefoura jest postawiona pod znakiem zapytania.
Razem z chińskimi partnerami, nawołujemy korporację do szybkiego i efektywnego rozwiązania powyższych problemów, wskazanych przez CLW. W szerszych kategoriach natomiast oczekujemy zrewidowania swoich praktyk składania zamówień, zwłaszcza w zakresie cen oferowanych dostawcom, aby firma działała spójnie z zasadami etycznymi, jakie głosi.
Komentarze