Sukuma Millennium Award – zwycięstwo Polaka!
Środa, 09.02.2011. Zuza
Źródło: http://www.sukuma.net/Rozdanie.215.0.html?&L=4
Spot o wyzysku pracowników w przemyśle tekstylno-odzieżowym, pomysłu 29-letniego Michała Wilczka, wygrał Sukuma Millennium Award.
Spot nakręcono w największej azjatyckiej dzielnicy slumsów Dharavee; aby mógł on powstać, realizatorzy postarali się o wstęp do prawdziwego sweatshopu. Normalnie zespół operatorów nie ma dostępu do takich miejsc. Ścieżka dźwiękowa do spotu zrealizowana została we współpracy z Moby, artystą, który ma już na koncie realizacje muzyczne do takich filmów jak „Tożsamość Bourne” i „Niebiańska plaża”. Spot pokazuje bezpośrednie połączenie między pracownikami sweatshopów z krajów rozwijających i obywatelami krajów rozwiniętych. Spot można obejrzeć na stronie Sukuma Millenium Awards, na vimeo PZS oraz na youtubie. Zwycięski spot, po uroczystej premierze w Berlinie zostanie wyemitowany w kinach i mediach w całej Europie pod tytułem "You buy more than you expect!“ ("Kupujesz więcej niż się spodziewasz").
Źródło: http://www.sukuma.net/uploads/pics/11-Gala-0_01.jpg |
Nagroda filmowa Sukumy pod patronatem byłej niemieckiej Minister Rozwoju Heidemarie Wieczorek-Zeul została wręczona w zeszły czwartek Michałowi Wilczkowi osobiście przez Katrin Göring-Eckardt, wiceprzewodniczącą Bundestagu, i reżysera Anno Saul, w obecności polskiego ambasadora, indyjskich rzeczników praw człowieka, przedstawicieli Berlinale i innych osób wspierających projekt.
Michał Wilczek; źródło: http://www.sukuma.net/uploads/pics/11-Gala-6_01.jpg |
"W Europejskim Roku Wolontariatu 2011 zwycięski spot pokazuje wyraźnie, jak zaangażowanie pojedynczych osób ponad granicami państw może w życiu codziennym inspirować do realizacji globalnych celów rozwoju" - w ten sposób przyznanie nagród skomentowała Katrin Göring-Eckardt. Anannya Bhattacharjee, członkini Asia Floor Wage Campaign, podkreśla, jak istotne dla globalnej walki przeciwko biedzie są zrównoważone warunki pracy i odpowiedzialna konsumpcja: "nawet za codzienne 14 godzin pracy przez siedem dni w tygodniu miliony osób w przemyśle tekstylnym nie otrzymuje wynagrodzeń zapewniających im godziwy byt".
Ideą nagrody jest promocja globalnego zaangażowania w życiu codziennym. Sukuma Millennium Award nie jest skierowana do profesjonalistów. Jej celem jest pobudzenie ludzi młodych do kreatywnego podejścia do tematyki Milenijnych Celów Rozwoju oraz sprawiedliwego handlu. Nad przebiegiem konkursu czuwają wolontariusze. Nagroda po raz pierwszy została wręczona w 2007 r. przez luksemburskiego ministra rozwoju Jean-Louis Schiltz. Otrzymał ją wówczas Berlińczyk, Niklas Warnecke (24 l.). Trzecia edycja odbędzie się wiosną 2012 r.
Sukumę wspiera wiele organizacji: w tym organizacje zajmujące się certyfikacją produktów Fairtrade, znana organizacja Oxfam, a także Broadcasting Center Europe i agencja UnderCover. Instytucjami wspierającymi Sukumę są także organizacje pozarządowe z Polski (Polska Zielona Sieć była wyłącznym partnerem projektu w Polsce), Włoch, Austrii, Luksemburga, Szwecji i Hiszpanii. Głównym sponsorem jest firma Dr. Hauschka Kosmetik, której filozofia wpisuje się w ideę zrównoważonego rozwoju w skali globalnej.
Komentarze