Co znaczą certyfikaty na waszych ubraniach?
Piątek, 19.08.2011. Zuza
Co znaczą certyfikaty na waszych ubraniach?
fot. Zuzanna Zajczenko
Polska Zielona Sieć opracowała obszerny opis dostępnych na naszym rynku certyfikatów dla ubrań i tekstyliów. Dzięki niemu dowiecie się m.in. kto i jak sprawdza czy w fabrykach przestrzegane są odpowiednie warunki pracy oraz jak oznaczana jest bawełna ekologiczna.
Na rynku tekstylno-odzieżowym istnieje wiele dobrowolnych standardów związanych z przestrzeganiem wysokich kryteriów społecznych i środowiskowych. Ta różnorodność nie tylko utrudnia konsumentom wybór, ale może także przyprawić o zawrót głowy samych przedsiębiorców. Przede wszystkim istotne jest, by instytucje, które ustanawiają te standardy, były niezależne od biznesu. Tylko takie podejście jest w stanie zapewnić im wiarygodność i bezstronność. Na szczęście na rynku istnieją wiarygodne standardy zainicjowane i weryfikowane przez niezależne organizacje społeczne, związki zawodowe oraz/lub przedsiębiorców (ważne by ci ostatni nie posiadali dominującej pozycji w zarządzie organizacji).
 
Fot. Zuzanna Zajczenko
Fot. Zuzanna Zajczenko
 
Inicjatywy te różnią się nie tylko swoją strukturą organizacyjną, ale także podejściem rynkowym. Najbardziej rozpowszechniona jest certyfikacja produktów, którą charakteryzuje to, że po spełnieniu odpowiednich kryteriów, przedsiębiorca uzyskuje prawo do użycia na końcowym produkcie oznaczenia widocznego dla konsumenta. Ich zaletą jest jasna rozpoznawalność dla użytkownika, a wadą fakt, że firmy odzieżowe mogą poddawać certyfikacji tylko niektóre produkty lub kolekcje, bez zmiany strategii działania całego przedsiębiorstwa. Innym znanym podejściem jest certyfikacja fabryk – w tym przypadku kryteria muszą być spełnione przez pojedyncze zakłady produkcji, które podlegają audytom i są certyfikowane pod kątem przestrzegania danych standardów. Certyfikat nie jest widoczny na końcowym produkcie. Całkowicie inne podejście charakteryzuje inicjatywy wielostronne (Multistakeholders Initiative, MSI), zrzeszające niezależne organizacje społeczne, związki zawodowe i firmy. Firmy, które chcą zostać członkiem takiej inicjatywy muszą dostosować strategię działania całego przedsiębiorstwa do kodeksu jej postępowania. Bardzo często takie działanie jest rozłożone w czasie i w odróżnieniu od certyfikacji nie polega tylko i wyłącznie na weryfikacji określonych kryteriów, ale także na wymianie doświadczeń, ciągłej pracy i doskonaleniu. Istnieją także inicjatywy wspierające – w odróżnieniu od poprzednich nie polegają one na ustanawianiu wspólnych kryteriów i ich weryfikacji, ale na wspieraniu firm (poprzez wymianę wiedzy i doświadczeń), w dążeniu do większej odpowiedzialności społecznej i/lub środowiskowej. Całkowicie inne założenie mają inicjatywy przyznające tzw. kod produktu. Każdy produkt w tym systemie otrzymuje swój własny kod umożliwiający prześledzenie przez konsumentów wszystkich etapów produkcji. Takie oznaczenie sprzyja większej przejrzystości łańcucha dostaw.
 
Polska Zielona Sieć wraz z zagranicznymi partnerami przeprowadziła dogłębną analizę dostępnych na europejskim rynku certyfikatów i inicjatyw dla ubrań i tekstyliów. Jako źródła informacji służyły w większości strony internetowe, wkład ekspertów z danej dziedziny, raporty i analizy, a także odpowiedzi na pytania zadane bezpośrednio osobom odpowiedzialnym za dany certyfikat lub inicjatywę.
 
 
Zaglądajcie tam za każdym razem gdy wybieracie się na zakupy odzieżowe!
 
Zapraszamy
 
Komentarze
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie

Projekty