Od dziś możecie robić „Dobre zakupy”
Wtorek, 23.08.2011. Zuza
Oddajemy do Waszego użytku „Dobre zakupy” – przewodnik, który pomoże Wam wybrać produkty przyjaznych środowisku i odpowiedzialnych społecznie marek dostępnych w Polsce. Od wielu lat zadajecie nam to samo pytanie: „Jak kupować odpowiedzialnie?”. Przewodnik „Dobre zakupy” stara się na nie odpowiedzieć.
Czym są „Dobre Zakupy”?
Pomysł stworzenia przewodnika zawierającego bazę odpowiedzialnych społecznie i środowiskowo marek obecnych na polskim rynku zrodził się dość dawno i był odpowiedzią na potrzeby konsumentów, którzy ciągle zadają nam pytania o konkretne produkty, które możemy im polecić jako ekologiczne i etyczne. Jego realizacja zajęła jednak sporo czasu, bo chcieliśmy żeby przewodnik był najbardziej rzetelny i przejrzysty dla konsumentów, jak to możliwe. Mamy nadzieję, że będzie przydatny konsumentom, a także że same marki docenią dzięki niemu potencjał odpowiedzialnej i transparentnej działalności, mówi Maria Huma z Polskiej Zielonej Sieci.
Zapytaliśmy sami siebie „Jak dobre mogą być zakupy?” Cóż, optymalnie byłoby promować marki, które są w 100% odpowiedzialne. Niestety póki co takich firm jest bardzo mało. Uznaliśmy więc, że dobre zakupy, to takie zakupy, które przynoszą możliwie najmniej szkody dla środowiska i drugiego człowieka. Przewodnik „Dobre zakupy” prezentuje firmy, które wytwarzają swoje produkty w ten właśnie sposób. Przedstawione firmy nie tylko deklarują, że są „przyjazne środowisku” czy „odpowiedzialne”, ale przede wszystkim wcielają te wartości w życie.
Najpierw sprawdziliśmy je pod kątem ośmiu kryteriów odpowiedzialności. Firmy musiały odpowiedzieć na pytania: Czy stosują surowce, które powstały w sposób przyjazny dla środowiska i/lub materiały z recyklingu? Czy produkują w sposób przyjazny dla środowiska, a ich relacje handlowe przebiegają zgodnie z zasadami Sprawiedliwego Handlu? Czy zapewniają pracownikom godne warunki pracy? Czy wspierają rozwój ekonomii społecznej? Czy są przejrzyste i umożliwiają konsumentom prześledzenie całego łańcucha dostaw? Czy wspierają lokalną gospodarkę?
Potem w zależności od stopnia zaangażowania w danym obszarze wyniki firm oznaczyliśmy kolorami: kolor ZIELONY oznacza bardzo dobry wynik; kolor ŻÓŁTY oznacza wynik zadowalający, przeciętny; kolor CZERWONY oznacza wynik niedostateczny.
Przewodnik nie stawia sobie za cel namawiania nikogo do kupowania, bo przecież nadmierna konsumpcja to najbardziej nieodpowiedzialna konsumpcja z możliwych. Jego celem jest pokazanie polskim konsumentom, że na naszym rynku dostępne są już produkty wytworzone z zachowaniem wysokich standardów ekologicznych i/lub społecznych. Do Was należy ostateczny wybór marki i produktu, ale najpierw nie zapomnijcie zadać sobie pytania czy w ogóle musicie kupować nowe rzeczy, bo często dobre zakupy, to po prostu ich brak.
Przewodnik „Dobre zakupy” będziemy przez najbliższe miesiące rozwijać o kolejne grupy produktów dla których opracowujemy właśnie kryteria. Na tę chwilę zapraszamy do zapoznania się z ofertą producentów ubrań i zabawek. Niebawem znajdziecie w „Dobrych zakupach” także producentów mebli i papieru, a w dalszej kolejności kosmetyków, środków czystości, żywności i elektroniki.
Zapraszamy Was do częstego odwiedzania „Dobrych zakupów”, bo z miesiąca na miesiąc będziecie tu mogli znaleźć coraz więcej odpowiedzialnych marek, których produkty są lepsze dla ludzi i/lub środowiska.
„Dobre zakupy” powstały przy współpracy z Programem Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP), Biurem Projektowym w Polsce a ich publikacja była możliwa dzięki wsparciu finansowemu Unii Europejskiej.
Dziękujemy osobom, które wspomogły nas swoją wiedzą ekspercką przy powstawaniu przewodnika, a także wolontariuszom, którzy pomogli nam zbierać dane o firmach i przetłumaczyć teksty na język angielski.
Komentarze