Meble, podłogi, papier biurowy czy chusteczki higienicznie – od dziś w „Dobrych zakupach”
Niedziela, 01.07.2012. Maria Huma
Meble, podłogi, papier biurowy czy chusteczki higienicznie – od dziś w „Dobrych zakupach”
Z przyjemnością informujemy, że internetowy przewodnik „Dobre zakupy”, w którym prezentujemy odpowiedzialne społecznie i przyjazne dla środowiska firmy wzbogacił się właśnie o nowe branże: meble i artykuły do domu oraz produkty papiernicze.
Od dziś dzięki „Dobrym zakupom” łatwo znajdziecie nie tylko firmy produkujące bardziej odpowiedzialne ubrania i zabawki, ale także ponad 50 marek produkujących meble, drzwi, okna, podłogi, papiernicze artykuły biurowe, papier poligraficzny, opakowania i naczynia papierowe, artykuły higieniczne i inne. Wszystkie one są obecne w Polsce.
 
 
 
Czym są „Dobre zakupy”?
 
Pomysł stworzenia przewodnika zawierającego bazę odpowiedzialnych społecznie i środowiskowo marek obecnych na polskim rynku zrodził się dość dawno i był odpowiedzią na potrzeby konsumentów, którzy ciągle zadają nam pytania o konkretne produkty, które możemy im polecić jako ekologiczne i etyczne. Starając się sprostać oczekiwaniom konsumentów sami sobie zadaliśmy pytanie „Jak dobre mogą być zakupy?”
 
Oczywiście optymalnie byłoby promować marki, które są w 100% odpowiedzialne społecznie i środowiskowo. Niestety póki co takich firm jest w Polsce bardzo mało. Uznaliśmy więc, że dobre zakupy, to takie zakupy, które przynoszą możliwie najmniej szkody dla środowiska i drugiego człowieka w całym łańcuchu dostaw. Przewodnik „Dobre zakupy” prezentuje firmy, które wytwarzają swoje produkty w ten właśnie sposób. Przedstawione firmy nie tylko deklarują, że są „przyjazne środowisku” czy „odpowiedzialne”, ale przede wszystkim wcielają te wartości w życie.
 
Weryfikacji deklaracji dokonaliśmy pod kątem ośmiu kryteriów odpowiedzialności. Firmy musiały odpowiedzieć na pytania: Czy stosują surowce, które powstały w sposób przyjazny dla środowiska i/lub materiały z recyklingu? Czy produkują w sposób przyjazny dla środowiska, a ich relacje handlowe przebiegają zgodnie z zasadami Sprawiedliwego Handlu? Czy zapewniają pracownikom godne warunki pracy? Czy wspierają rozwój ekonomii społecznej? Czy są przejrzyste i umożliwiają konsumentom prześledzenie całego łańcucha dostaw? Czy wspierają lokalną gospodarkę? Tam gdzie do możliwe opieraliśmy się na wiarygodnych certyfikatach.
 
Potem w zależności od stopnia zaangażowania w danym obszarze wyniki firm oznaczyliśmy kolorami: kolor ZIELONY oznacza bardzo dobry wynik; kolor ŻÓŁTY oznacza wynik zadawalający, przeciętny; kolor CZERWONY oznacza wynik niedostateczny.
 
Przewodnik nie stawia sobie za cel namawiania nikogo do kupowania, bo przecież nadmierna konsumpcja to najbardziej nieodpowiedzialna konsumpcja z możliwych. Jego celem jest pokazanie polskim konsumentom, że na naszym rynku dostępne są już produkty wytworzone z zachowaniem wysokich standardów ekologicznych i/lub społecznych. Do Was należy ostateczny wybór marki i produktu, ale najpierw nie zapomnijcie zadać sobie pytania czy w ogóle musicie kupować nowe rzeczy, bo często dobre zakupy, to po prostu ich brak.
 
Przewodnik „Dobre zakupy” będziemy przez najbliższe miesiące rozwijać o kolejne grupy produktów dla których opracowujemy właśnie kryteria. Niebawem znajdziecie w „Dobrych zakupach” także producentów kosmetyków i środków czystości oraz żywności i elektroniki.
 

Publikacja przewodnika dla konsumentów „Dobre zakupy” była możliwa dzięki wsparciu finansowemu Unii Europejskiej oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Komentarze
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
Magda 06.07.2012 13:45
Myślę, że jest to jasne w powyższym opisie, że kolor czerwony oznacza wynik niedostateczny w danej kategorii. \"Surowce przyjazne środowisku\" oznacza kategorię a nie ocenę.
wilk 03.07.2012 15:41
Błąd użytecznościowy: gdy pojawia się gdzieś czerwona ikona liścia po najechaniu na nią kursorem wyskakuje komunikat \"surowce przyjazne środowisku\" zamiast \"surowce nieprzyjazne\".

Projekty