Clean-IT domaga się społecznej odpowiedzialności za ofiary nowotworów w Samsungu
Piątek, 13.02.2015. Maciej
98 zmarłych i ponad 130 ciężko chorych: kampania Clean-IT, Südwind i inne organizacje pozarządowe opublikowały te bolesne statystyki 4 lutego z okazji Światowego Dnia Walki z Rakiem i żądają, aby Samsung wziął na siebie odpowiedzialność za dotkniętych chorobą.
Badania, takie jak raport „Wiatry zmian” (“Winds of Change”) stworzony przez Electronics Watch, udowadniają, że 232 pracowników fabryk Samsunga w ciągu ostatnich siedmiu lat zostało dotkniętych ciężkimi chorobami, w szczególności różnymi rodzajami nowotworu. Dotychczas zmarło 98 spośród nich. W ramach mediacji, po latach postępowania sądowego, Samsung oferuje niewielkiej ilości chorym finansowe rekompensaty w Korei Południowej, swojej ojczyźnie. Jednakże nadal zaprzecza jakiemukolwiek związkowi pomiędzy chorobami a warunkami bezpieczeństwa i higieny w miejscu pracy, pomimo przeciwnych decyzji sądu. Wąskie kryteria dotyczące odszkodowań, które wdrożył Samsung, odebrałyby prawo do rekompensaty ponad 90% poszkodowanych. Firma nazywa swoją ofertę „prezentem” lub aktem „pomocy humanitarnej” i wciąż odmawia poddania swoich fabryk dochodzeniom pod kątem warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosowanych substancji chemicznych.
Organizacje pozarządowe domagają się, aby Samsung zezwolił na sprawdzenie swoich fabryk przez niezależne instytucje, uznając przez to prawo do wiedzy i prawo do uczestnictwa pracowników i społeczeństwa obywatelskiego. Żądają także, aby Samsung zastosował środki zapobiegawcze w celu uniknięcia kolejnych przypadków śmierci i zachorowań. Co więcej, ofiary cierpiące na inne poważne choroby i schorzenia, np. stwardnienie rozsiane, bezpłodność, a także pracownicy podwykonawców Samsunga, muszą również zostać wzięci pod uwagę w procesie wypłacania rekompensat. Wreszcie firma powinna szczerze przeprosić ofiary oraz w końcu uznać decyzje sądowe w sprawie chorób zawodowych.
W zeszłym roku w Austrii Samsung opublikował aplikację na smartphony, której zadaniem jest wsparcie m.in. badań nad rakiem, a „strategicznym celem jest ukazanie Samsunga jako firmy odpowiedzialnej oraz znacząca poprawa cech wizerunkowych spółki w kategoriach społecznej odpowiedzialności biznesu oraz obywatelskiego zaangażowania w Austrii”, jak głosi uzasadnienie nominacji Samsunga do nagrody w konkursie Eurobest 2014. Oczywisty dowcip PR-owy! Aplikacja może być świetna. Jednakże ponownie wzywamy Samsunga, aby w końcu zapewnił godne warunki pracy w całym łańcuchu produkcji, a nie specjalizował się w dowcipach PR-owych.
Zagłosuj na Samsunga w konkursie “Schandfleck” (“Skaza”) do 18 lutego 2015: www.schandfleck.or.at.
Tłumaczenie: Anna Lisowska
Komentarze
Podobne artykuły