Prawdziwy BOSS płaci godziwe wynagrodzenie!
Czwartek, 12.03.2015. Maria
Prawdziwy BOSS płaci godziwe wynagrodzenie!
Droga sukcesu firmy Hugo Boss jest zbudowana na biedzie pracownic i pracowników w łańcuchu dostaw. Clean Clothes Campaign rozpoczęło akcję pod hasłem „Prawdziwy BOSS płaci godziwe wynagrodzenie”.
Wzywamy w ten sposób firmę Hugo Boss do skończenia z nierespektowaniem praw pracowniczych w jego łańcuchu dostaw – w szczególności – w Turcji i w Chorwacji. Czas akcji nie jest przypadkowy – równolegle odbywa się Konferencja Hugo Boss dla Analityków i Dziennikarzy w Metzingen (Niemcy). Jutro (12 marca 2015) Hugo Boss zaprezentuje wyniki swojej strategii rozwoju „Droga do sukcesu”.
 
„Zyski potroiły się trzykrotnie w ciągu ostatnich 5 lat” – ogłasza dumnie prezes spółki Claus-Dietrich Lahrs, 4 lutego 2015 r.- „zarobki bez podatków wzrosły o 1%, do 437 milionów Euro (w 2013 wynosiły 433 mln Euro)”.
 
Około połowy produktów Hugo Boss jest wytwarzanych w zakładach Europy Wschodniej i Turcji. W raporcie "Uszyte w Europie", opublikowanym w 2014 r., ukazana jest spora luka między realnymi płacami szwaczek a godziwym wynagrodzeniem oszacowanym na potrzeby raportu. Hugo Boss nie jest oczywiście wyjątkiem. Takie wyniki dotyczą wiekszości produkujących w tym regionie.
 
Pracownice tureckiego dostawcy Hugo Boss, z którym CCC rozmawiała w 2013 roku, poinformowały nas, że zarabiają średnio 326 Euro miesięcznie – łącznie z nadgodzinami i dodatkami. Aby w pełni zrozumieć tą sytuację, warto pamiętać, że granica ubóstwa w Turcji oscyluje wokół 401 Euro miesięcznie, a minimalne godziwe wynagrodzenia powinno wynosić 890 Euro miesięcznie. Film z wywiadami można obejrzeć tutaj.
 
„Szanuję firmę, szanuję moją pracę, dlaczego oni nie szanują mnie? Hugo Boss jak na razie nie działa odpowiedzialnie”, powiedział CCC turecki pracownik fabryk Hugo Boss.
 
Oprócz niskich wynagrodzeń, które utrzymuje ubóstwo zamiast je zwalczać, pracownicy Hugo Boss mówią o zastraszaniu związkowców, nie przestrzeganiu przepisów dotyczących godzin nadliczbowych oraz o przypadkach molestowania seksualnego i mobbingu.
 
Bettina Mosiolek z Clean Clothes Campaign zauważa, że „Made in Europe” powinno oznaczać, że pracownik unika biedy i nie obawia się przyłączenia do związku zawodowego. Tymczasem jest na odwrót: metka z napisem „Made in Europe” utrzymuje pracowników w ubóstwie i ogranicza ich wolności społeczne i polityczne. Hugo Boss powinien zapewnić uczciwe płace swoim pracownikom – tak, aby mogli korzystaćz rozwoju firmy wyrażonej w raporcie „Droga do sukcesu”.
 
 
 
Wiecej informacji:
Profil krajowy i przemysłu w Turcji: www.cleanclothes.org/livingwage/stitched-up-factsheets/stitched-up-turkey-factsheet
 
Profil krajowy i przemysłu w Chorwacji: www.cleanclothes.org/livingwage/stitched-up-factsheets/stitched-up-croatia-factsheet
Komentarze
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie

Projekty