7 popularnych marek czekolady, które wyzyskują dziecięcych niewolników.
Środa, 25.11.2015. Katarzyna Salus
Czy wiecie, które popularne marki nie przestrzegają praw człowieka w produkcji słodyczy? Przedstawiamy krótki poradnik.
Z okazji Halloween Amerykanie wydają ponad miliard dolarów na czekoladę, co stanowi 10% rocznego dochodu większości firm produkujących czekoladę. Czy wiedzą jednak, że wydając pieniądze na słodycze wspierają niewolnictwo?
We wrześniu bieżącego roku, wniesiono pozew sądowy przeciwko ośmiu firmom (m.in Hershey, Mars i Nestle), dowodzący, że firmy te robią z konsumentów nieświadomych sponsorów handlu opartego na niewolniczej pracy dzieci w Zachodniej Afryce, skąd pochodzą dwie trzecie ziaren kakao na świecie.
Pracownicy są w wieku od 11 do 16 lat (czasem młodsi). Uwięzieni są w odosobnionych farmach, gdzie pracują od 80 do 100 godzin tygodniowo.
Film Slavery: A Global Investigation (Niewolnictwo: Globalne Śledztwo) pokazuje relacje uwolnionych dzieci, które często spotykały się z przemocą.
„Bicie było częścią mojego życia”, powiedział reporterom Aly Diabate, oswobodzony niewolnik. „Za każdym razem gdy ładowali na ciebie worki (z ziarnami kakao), a ty pod nimi upadałeś, nikt ci nie pomagał. Zamiast tego bili cię i bili, aż znowu je podniosłeś”.
By pomóc wam uniknąć wspierania niewolnictwa, zamieszczamy listę siedmiu firm produkujących czekoladę kosztem niewolniczej pracy dzieci:
- Hershey
- Mars
- Nestle
- ADM Cocoa
- Godiva
- Fowler’s Chocolate
- Kraft
W 2001 roku niemalże uchwalono ustawę, zgodnie z którą Amerykańska Agencja Żywności i Leków (FDA) miała wprowadzić na opakowaniach znak „slave free” (wolne od niewolnictwa). Zanim jednak poddano ją głosowaniu, przemysł czekoladowy – włączając firmy Nestle, Hershey i Mars – użył swych korporacyjnych pieniędzy by zatrzymać ustawę, „obiecując” samodzielnie uregulować i skończyć z dziecięcym niewolnictwem w branży do 2005 roku. Ten ostateczny termin przekładano kilkakrotnie, by wiążącą datą na ten moment stał się 2020 rok. W tym samym czasie liczba dzieci pracujących w przemyśle kakaowym wzrosła od 2009 do 2014 roku o 51%.
Jak ujął to jeden z uwolnionych chłopców: „Mają przyjemność z mojego potu i łez, ciężko dla nich pracowałem, ale nie miałem żadnych korzyści. Oni jedzą moje ciało”.
Poniżej lista bardziej świadomych społecznie firm, które podjęły działania, by uniknąć wyzysku dzieci.
- Clif Bar
- Green and Black’s
- Koppers Chocolate
- L.A. Burdick Chocolates
- Denman Island Chocolate
- Gardners Candie
- Montezuma’s Chocolates
- Newman’s Own Organics
- Kailua Candy Company
- Omanhene Cocoa Bean Company
- Rapunzel Pure Organics
- The Endangered Species Chocolate Company
- Cloud Nine
Autor: Nathan Wellman
Tłumaczenie: Magdalena Kowalska
Komentarze