Czarny Piątek – Oddam/wymienię/naprawię. Wydarzenie online
Wtorek, 17.11.2020. Katarzyna Salus
Fot. Cam Morin on Unsplash
Galerie handlowe są zamknięte. Sprzedaż przenosi się do Internetu. Wraz z ekspertami i ekspertkami zapraszamy na debatę online „Czarny Piątek - oddam/wymienię/naprawię”, organizowaną przez Fundację Kupuj Odpowiedzialnie 27 listopada. Na spotkaniu zastanowimy się czy pandemia oznacza koniec największego święta fast fashion, jak w tym kontekście wygląda rynek wtórny i czy zmiana nawyków konsumenckich wpływa na sytuację szwaczek.
Pandemia i kolejne zamknięcie w domach sprawiły, że wielu z nas przeanalizowało swój stosunek do zakupów. Trudna sytuacja ekonomiczna i niepewne czasy spowodowały, że konsumenci i konsumentki złapali/ły się za portfele i ostrożniej podejmują decyzje zakupowe. Według raportu Accenture „Świadomy konsument”, który powstał we współpracy z Fundacją Kupuj Odpowiedzialnie i fashionbiznes.pl, 70% badanych konsumentów zdecydowało się kupować tylko potrzebne im produkty, a aż 40% zrezygnowało z zakupów chcąc ograniczyć wszechobecną konsumpcję. W tym roku Black Friday nie będzie wyglądał jak poprzednie. Centra handlowe będą zamknięte. Sprzedaż przenosi się do Internetu i według przewidywań zyski firm odzieżowych w tym roku będą niższe. Czy doprowadzi to do masowych zwolnień w krajach, gdzie szyje się ubrania, jak to było podczas wiosennego lockdownu?
Jednocześnie coraz mocniej rozwija się rynek wtórny. Według najnowszych badań przeprowadzonych przez Accenture, 45% badanych konsumentów korzystało w trakcie ostatnich 6 miesięcy z aplikacji i stron internetowych umożliwiających kupno i sprzedaż produktów od innych użytkowników. Czy drugi obieg w modzie, naprawianie tej zniszczonej i wymiana, faktycznie zmniejszają zapotrzebowanie na kupowanie nowych ubrań? I czy są rozwiązaniem problemów środowiskowych i społecznych? W końcu produkcja odzieży odpowiada za 10 proc. emisji dwutlenku węgla, wysusza i zanieczyszcza źródła wody i jest szkodliwa dla szyjących ubrania z powodu używanych chemikaliów. To tylko wybrane zagadnienia, które pojawią się podczas debaty online „Czarny Piątek – Oddam/wymienię/naprawię".
Aby wziąć udział w spotkaniu wystarczy wypełnić formularz. Osoby, które się zarejestrują otrzymają link do zooma.
LINK DO REJESTRACJI: https://crm.ekonsument.pl/ form/blackfriday2020
PLAN SPOTKANIA:
Debatę poprowadzi dziennikarka Magdalena Krukowska. Spotkanie będzie miało dwie odsłony:
18:00 – 19:00 „Przemysł odzieżowy pod lupą”. Gośćmi będą Oksana Dutchak z Ukrainy i Martua Raja z Indonezji – osoby zaangażowane w badania wśród pracowników fabryk na potrzeby raportu „Płace pod lupą” oraz strony Fashion Checker (oceniającej największe firmy odzieżowe pod kątem ich transparentności i zapewnienia godnej płacy). Są w stałym kontakcie ze szwaczkami, dobrze znają sytuację w fabrykach na Ukrainie i Indonezji. Ta część spotkania odbędzie się w języku angielskim.
19:00 – 20:00 „W poszukiwaniu rozwiązań”. Gośćmi drugiej części debaty będą Agata Kurek – założycielka krakowskiej marki KOKOworld, właścicielka pierwszej marki branży fashion w Polsce z kolekcją z bawełny z certyfiatem Fairtrade; Ewelina Cichowlas i Agnieszka Zieleziecka-Krukowska – właścicielki dwóch krakowskich sklepów vintage: „Vintydże” i „Obcy w mojej szafie”, śledzące rozwój drugiego obiegu ubrań od lat; Tomasz Bocian z firmy Ubrania do Oddania oraz Grażyna Latos z Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie, reportażystka, dziennikarka ofeminin.pl, która prowadziła rozmowy z polskimi szwaczkami. Publikowała m.in. w "Dużym Formacie", "Dwutygodniku", "Dzienniku Opinii", kwartalniku "Non/fiction" i miesięczniku "Podróże".
BIOGRAMY GOŚCI:
Martua Raja Siregar - członek zarządu FSB GARTEKS, związku zawodowego odzieży i tekstyliów w Indonezji, członek Tymczasowej Rady Strategicznej CCC, pracujący jako związkowiec i pracownik od 2003 roku.
Oksana Dutchak - zastępczyni dyrektora Centrum Badań Społecznych i Pracy w Kijowie, badaczka w dziedzinie problematyki pracy i nierówności płci. Jest współpracowniczką Clean Clothes Campaign na Ukrainie. Oksana posiada tytuł doktora socjologii na Politechnice Kijowskiej im. Ihora Sikorskiego (Kijów) oraz tytuł magistra socjologii i antropologii społecznej Uniwersytetu Środkowoeuropejskiego (Budapeszt). Jej główne zainteresowania badawcze to kwestie pracy, protesty pracownicze, nierówność płci i nierówności społeczno-ekonomiczne.
Agata Kurek – założycielka krakowskiej marki KOKOworld z odpowiedzialną modą, która w 2018 roku otrzymała tytuł “Lidera etycznej mody”, przyznawany przez Business Women & Life Magazine. Charyzmatyczna liderka zespołu, którym zarządza od 10 lat. Orędowniczka idei Sprawiedliwego Handlu. Jej firma jako pierwsza marka branży fashion w Polsce wypuściła kolekcję z certyfikatem Fairtrade. Kobieta, która nie boi się wyzwań i jest zawsze gotowa do działania. Marzy o założeniu kooperatywy dającej pracę osobom z niepełnosprawnościami.
Ewelina Cichowlas i Agnieszka Zieleziecka-Krukowska – właścicielki dwóch krakowskich sklepów vintage: „Vintydże” i „Obcy w mojej szafie”. Od ponad roku działają razem na wspólnej przestrzeni pod szyldem „Jedna z Drugą”. Od wielu lat ubierają się wyłącznie w ubrania z drugiego obiegu, udowadniając tym samym, że moda vintage może być doskonałą alternatywą dla współcześnie produkowanej odzieży.Ewelina jest fanką modowego eklektyzmu i nonszalancji, której nie przeszkadzają drobne plamki i ślady użytkowania, bo to one wg. niej nadają niepowtarzalnego charakteru ubraniom vintage. Aga jest minimalistką, uwielbiającą pisać o historii dawnych marek modowych, jest też specem od naprawiania tego, co nadszarpnięte zębem czasu. Wspólnie mają misję szerzenia idei mody vintage, która jest nie tylko sposobem na wyrażanie siebie, ale też gwarantem doskonałej jakości materiałów i krojów.
Grażyna Latos – Koordynatorka badań i projektów w Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie, reportażystka, dziennikarka ofeminin.pl. Prowadziła rozmowy z polskimi szwaczkami. Publikowała m.in. w "Dużym Formacie", "Dwutygodniku", "Dzienniku Opinii", kwartalniku "Non/fiction" i miesięczniku "Podróże". Współautorka książek "Bagaż osobisty. Po Marcu" oraz „Przewiew. 12 historii otartych”. W 2016 roku nominowana do Nagrody Newsweeka im. Teresy Torańskiej. W 2017 nominowana do nagrody Festiwalu Wrażliwego. W 2018 roku nagrodzona drugą nagrodą na Festiwalu Wrażliwym w kategorii Reportaż Prasowy, Profesjonaliści.
Magdalena Krukowska - dziennikarka, naukowiec, autorka książek, analiz i reportaży poświęconych zrównoważonemu rozwojowi i etyce biznesu, publikowanych w Forbesie, La Libre, Obserwatorze Finansowym, Newsweeku, Polityce, Tygodniku Powszechnym, Dzienniku Gazecie Prawnej. Współtwórczyni pierwszego giełdowego indeksu spółek odpowiedzialnych społecznie w Europie Wschodniej oraz pomysłodawczyni konkursu „Liderzy Zrównoważonego Rozwoju”. Autorka bloga „Biznes (nie)etyczny” oraz krótkometrażowych filmów dokumentalnych „Mantra Butanu”, „Shule Bora”, „War with war minerals ”, „ New City”. Ekspertka inicjatywy Climate Leadership ONZ. Wykłada w Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie.
Tomasz Bocian - w firmie "Ubrania do Oddania" odpowiada za rozwijanie i usprawnianie wdrożonego
modelu biznesowego, koordynację procesów logistycznych oraz sprzedaż pozyskanych ubrań. Posiada szczegółową wiedzę nt. gospodarki obiegu zamkniętego w ujęciu nakazów Komisji Europejskiej w grupie odpadów tekstylnych. Ma kilkunastoletnie doświadczenie w zarządzaniu zespołami sprzedażowymi, jak również w tworzeniu, wdrażaniu i kontrolowaniu procesów sprzedażowych w korporacjach finansowych. Pasjonat sportów zimowych, gór i dalekich podróży.
modelu biznesowego, koordynację procesów logistycznych oraz sprzedaż pozyskanych ubrań. Posiada szczegółową wiedzę nt. gospodarki obiegu zamkniętego w ujęciu nakazów Komisji Europejskiej w grupie odpadów tekstylnych. Ma kilkunastoletnie doświadczenie w zarządzaniu zespołami sprzedażowymi, jak również w tworzeniu, wdrażaniu i kontrolowaniu procesów sprzedażowych w korporacjach finansowych. Pasjonat sportów zimowych, gór i dalekich podróży.
____________________________________________________________________________________
Wydarzenie jest organizowane w ramach projektu “Filling the Gap: Achieving Living Wages through improved transparency” (HUM/2018/404-124) współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej oraz w ramach dotacji NIW-PROO: projekt pn. „Kupuj Odpowiedzialnie - stabilna i skuteczna kampania konsumencka”. Za treści odpowiada wyłącznie Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie, wyrażone poglądy niekoniecznie odzwierciedlają oficjalne stanowisko Unii Europejskiej.
Komentarze