Jeansy z mrocznym charakterem
Czwartek, 04.11.2010. Zuza
Jeansy z mrocznym charakterem
Źródło: http://www.porhomme.com/2009/08/club-monaco-x-levis-501-jeans/
Jeansy to najbardziej popularne ubranie na świecie. Noszą je dzieci, nastolatki, ogrodnicy, podróżnicy, członkowie Genesis, Barak Obama, Nicolas Sarkozy i większość z nas. Jeansy powinny mieć swój niepowtarzalny charakter. Można je znosić, ale to trwa, dlatego firmy produkujące jeansy postanowiły wyjść naprzeciw potrzebom konsumentów sprzedając już starte jeansy z charakterem.
Firmy takie jak Levi’s czy Diesel wpadły na pomysł sprzedawania „znoszonych” jeansów kilka lat temu. Pomysł, by do procesu wykańczania dodać jeszcze jeden etap produkcji wydawał się prosty i dawał wizję zadowolonych klientów a w związku z tym dobrych zarobków. Sandblasting (sand – piasek; blasting – strzelanie) jest jedną z metod uzyskiwania tego „znoszonego" efektu. Niestety ta metoda wiąże się z cierpieniem pracowników.
 
 
SANDBLASTING - PRACA W PYLE
 
Metoda ta polega na kierowaniu strumienia piasku pod wysokim ciśnieniem na jeansy. W ten sposób materiał zyskuje specyficzny, „starty”, wygląd. W pomieszczeniu, gdzie odbywa się sandblasting, w powietrzu unosi się mnóstwo kurzu i maleńkich nitek z jeansów oraz pochodna piasku - pył krzemionkowy. Pracę przy sandblastingu wykonują robotnicy, którzy powinni nosić specjalne maski i stroje ochronne. Niestety nie jest to częsta praktyka. Zazwyczaj pracownicy wykonujący tę pracę nie mają strojów ochronnych, a pomieszczenia nie są wentylowane, wobec tego spędzają oni całe dnie w pyle i kurzu. Uważa się, że długotrwałe narażenie na kontakt z pyłem krzemionkowym w wysokich stężeniach stwarza możliwość powstania chronicznej choroby płuc. Choroby te występują u pracowników po 6-24 miesiącach pracy i niejednokrotnie prowadzą do bolesnej śmierci.
 
SPRZECIW CLEAN CLOTHES CAMPAIGN
 
W związku z nieustannym ryzykiem na które narażeni są pracownicy Clean Clothes Campaign wykazała żywotne zainteresowanie tematem sandblastingu. CCC postanowiło wezwać producentów do zaprzestania praktyk prowadzących do zachorowań i śmierci wielu osób. Wg danych CCC do maja 2010, w samej Turcji, z powodu kontaktu z pyłem krzemionkowym zmarło 45 osób. Dodatkowo szacuje się, że w okresie 2000-2009 przy sandblastingu pracowało ok. 8000-10000 mieszkańców Turcji – prawie połowa cierpi na choroby będące konsekwencją kontaktu z pyłem. Warto nadmienić, że marcu 2009 rząd Turcji zakazał stosowania tej metody. CCC twierdzi jednak, że jak w wielu przypadkach tego typu niebezpiecznych praktyk, proces sandblastingu zostanie przeniesiony do krajów o słabszej (lub znikomej) skuteczności prawa. Dlatego CCC przygotowuje kampanię mającą na celu zmianę podejścia producentów i  wyeliminowanie sandblastingu z procesu produkcji jeansów.
 
PIERWSZE ZMIANY NA LEPSZE
 
Na początku września pojawiła się wiadomość, że Levi Strauss & Co i H&M planują wspólnie wycofać się ze stosowania sandblastingu. Levi’s wprowadził w życie zaostrzone standardy i programy monitorujące mające zagwarantować, że pracownicy produkujący jeansy nie będą narażeni na niebezpieczeństwo związane z kontaktem z pyłem krzemionkowym. Równocześnie zdając sobię sprawę z tego, że niektóre fabryki nie wdrożą wszelkich zabezpieczeń dla pracowników Levi’s postanowił całkowicie zaniechać sandblastingu w swoich fabrykach. Levi’s wspólnie z H&M ogłosiły koniec stosowania tej metody podczas produkcji wszystkich ich produktów. Firmy te zachęcają też inne marki by podjęły takie same postanowienie, miałoby to na celu całkowite wyeliminowanie sandblastingu z przemysłu odzieżowego.
 
Trzymamy kciuki!
 
Komentarze
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
Podobne artykuły

Projekty