W roku 2008 kampania realizowana jest w ramach projektu "Kupuj odpowiedzialnie! – Twoje pieniądze kształtują świat. Program aktywnej edukacji obywatelskiej połączony ze społeczną kampanią informacyjną" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Środki Przejściowe 2005 oraz (od lipca 2008) ze środków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w ramach Rządowego Programu – Fundusz Inicjatyw Obywatelskich, a także Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie.
Kampania odbywa się w 10 województwach, w których prowadzone są Regionalne Punkty Informacyjno-Edukacyjne. Każdy może w nich dowiedzieć się więcej o zrównoważonej konsumpcji, skorzystać z porady naszego konsultanta, z naszych materiałów edukacyjnych, a także biblioteczki wyposażonej w literaturę naukową oraz filmy DVD. Aby skontaktować się z najbliższym Punktem kliknij tutaj.
W ramach projektu przeprowadzimy kolejne zajęcia lekcyjne na temat świadomej konsumpcji w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, a także rozwijać kampanię informacyjną w mediach w 10 województwach objętych projektem.
Wszystkie szkoły, chcące wziąć udział w projekcie, a także dziennikarzy zainteresowanych tematyką projektu zachęcamy do kontaktu (np. poprzez najbliższy Punkt Informacyjno-Edukacyjny) lub bezpośrednio z biurem projektu.
W roku 2006 i 2007 kampania „Kupuj odpowiedzialnie! Twoje pieniądze kształtują świat”, była elementem 3 projektów. Trzon kampanii stanowił projekt o nazwie "Kampania na rzecz zrównoważonej konsumpcji - kształtowanie postawy proekologicznego konsumenta wśród młodzieży" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Środki Przejściowe 2004/016-829.01.02.0. Dwa inne projekty dopełniające kampanię to: projekt "Kupuj odpowiedzialnie! - kampania na rzecz kształtowania w Polsce postaw świadomego konsumenta" oraz projekt "Twoje pieniądze kształtują świat. Program aktywizacji ruchu konsumenckiego w lokalnych środowiskach młodzieżowych" współfinansowane ze środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich.
Od początku kampanii opracowaliśmy i wydaliśmy szereg publikacji:
-
Poradnik "Dobre zakupy", który omawia etyczne aspekty codziennych zakupów oraz stojącą przed nabywcą możliwość aktywnego wpływania na działalność firm poprzez wybory dokonywane w czasie zakupów. W poradniku tym znajdziesz takie informacje o produktach i producentach, których próżno szukać w reklamach i na etykietach. Poradnik informuje o faktach i dostarcza ogólnych zaleceń, pomocnych w ukierunkowaniu mocy sprawczej zwykłych zakupów, leżącej w rękach każdego konsumenta.
-
Poradnik "Jak kupować by nie dać się upolować", który pokazuje zaś jak bronić się przed rozmaitymi manipulacjami, na które jesteśmy codziennie narażeni jako konsumenci. Z poradnika tego dowiesz się wielu ciekawych rzeczy o trikach i sztuczkach, nad którymi głowi się sztab specjalistów z branży marketingowej. Poznasz stosowane wobec Ciebie metody manipulacji bazujące na wiedzy psychologicznej - ich świadomość pozwali Ci na przykład zrozumieć, dlaczego sięgasz w sklepie po taki a nie inny produkt, dlaczego jedna marka wydaje Ci się atrakcyjniejsza od drugiej, dlaczego produkt reklamowany w dany sposób wydaje Ci się lepszy niż inny
-
Spot radiowy, który przekazaliśmy do wielu regionalnych rozgłośni radiowych
-
Ulotki edukacyjne
-
Bronsoletki
-
Plakaty
Unocześniliśmy i rozbudowaliśmy o wiele nowych elementów (funkcjonalnych i merytorycznych) niniejszy portal www.ekonsument.pl.
W 100 szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych w 10 województwach w Polsce przeprowadziliśmy zajęcia lekcyjne na temat zasad zrównoważonej konsumpcji nakierowane na praktyczny aspekt zdobywania wiedzy przy użyciu nowoczesnych i atrakcyjnych pomocy, środków i metod dydaktycznych. We wszystkich szkołach biorących udział w projekcie zorganizowalismy ciekawą wystawę pt. „To jest PYCHA – 7 uczynków konsumenckich” obrazującą skutki niezrównoważonej konsumpcji. Aby zobaczyć wystawę przejdź do Galerii.
Nawiązaliśmy także współpracę z różnymi organizacjami konsumenckimi i ekologicznymi by w w listopadzie 2007 r. wraz z Grupą eFTe zorganizować ogółnopolską konferencję i warsztaty mające na celu wypracowanie wspólnych ram działań na rzecz kształtowania zrównoważonych wzorców konsumpcji wśród ludzi młodych. Aby zobaczyć zdjęcia z konferencji i warsztatów przejdź do Galerii.