Greenwashing Index bierze pod uwagę następujące kryteria:
- Reklama wprowadza w błąd za pomocą tekstu;
- Reklama wprowadza w błąd za pomocą elementów wizualnych lub/i grafiki;
- Reklama stawia niejasne, niedowiedzione twierdzenia;
- Reklama przejaskrawia cechy środowiskowe produktu;
- Reklama pomija pewne informacje, by twierdzenia w reklamie brzmiały lepiej, chociaż stan faktyczny jest inny.
W przyjętej pięciostopniowej skali 1 – oznacza dobrą reklamę a 5 – wprowadzającą w błąd pod względem środowiska (greenwashing).
Np. na 4,78 została oceniona reklama Forda, ze znanym nam z Mapetów Kermitem w roli głównej, który najpierw jedzie na rowerze, później płynie kajakiem, następnie wspina się – wszystko to przez tereny pięknej i dzikiej przyrody – by na koncu, wśród tych oszałamiających krajobrazów, objawił mu się samochód – hybrydowa odmiana terenowego Forda Escape.
Jak wiadomo hybrydy posiadają dwa silniki spalinowy i elektryczny. Silnik hybrydowy działa w ten sposób, że odzyskuje energię np. przy hamowaniu i kumuluje ją w baterii, po czym z energii tej korzysta silnik elektryczny. Jednak zużycie paliwa hybrydowego Forda Escape – choć całkiem OK jak na klasyczne SUV – w porównaniu do innych, mniejszych samochodów jest dość wysokie, gdyż wynosi 6-7 litra na 100km.