Asia Pulp and Paper szturmem chce zdobyć Europę
Środa, 01.02.2012. Andrzej Żwawa
Asia Pulp and Paper szturmem chce zdobyć Europę
Szacuje się, że ok. 93% naturalnych siedlisk tygrysa sumatrzańskiego uległo już zniszczeniu w wyniku działalności firm takich jak APP; fot. Greenpeace USA
Jeden z największych światowych producentów papieru i jednocześnie jeden z głównych niszczycieli lasów, papierniczy gigant Asia Pulp & Paper (APP) z Singapuru, rozpoczął agresywną kampanię marketingową w celu ekspansji swego biznesu w Europie.
Europejska Ekologiczna Sieć Papiernicza (European Environmental Paper Network – EEPN) skupiająca ponad 50 organizacji pozarządowych z 21 krajów zaobserwowała niepokojąco szybką ekspansję na rynek europejski produktów i opakowań zawierających papier pochodzący z lasów deszczowych w Indonezji. Działalność APP i jego dostawców jest uważana za największy powód niszczenia lasów deszczowanych na Sumatrze i zagraża wyginięciu trzech gatunków: tygrysa sumatrzańskiego, słonia i orangutana. Jednym z efektów działalności APP jest to, że Indonezja zajmuje obecnie trzecie miejsce wśród największych emitentów gazów cieplarnianych na świecie, zaraz po USA i Chinach.
 
Szacuje się, że ok. 93% naturalnych siedlisk tygrysa sumatrzańskiego w Indonezji uległo już zniszczeniu w wyniku działalności firm takich jak APP; fot. Greenpeace USA
Szacuje się, że ok. 93% naturalnych siedlisk tygrysa sumatrzańskiego w Indonezji uległo już zniszczeniu w wyniku działalności firm takich jak APP; fot. Greenpeace USA
 
„APP jest najbardziej ewidentnym przykładem tego, czego nie można akceptować w działaniach sektora papierniczego. Niestety, firma ta szybko powiększa swój rynek i swą produkcję – obecnie jest czwartą co do wielkości firmą papierniczą na świecie” – mówi Sergio Baffoni z EEPN.
 
Jak pokazują statystyki, europejski import papieru z Azji wzrósł w samym tylko roku 2010 aż o 14,1% . Wg informacji uzyskanych przez EEPN, APP planuje rozszerzyć swą działalność również w Polsce. Masowy import taniego papieru APP spowoduje obniżenie standardów środowiskowych na rynku papierniczym powodując kolejne problemy. Antyekologiczne praktyki APP to doskonały przykład tego co złe w całym przemyśle papierniczym. „Jeśli praktyki APP będą akceptowane, nie będzie żadnych granic, których nie można przekroczyć w działalności biznesowej, zaś nagłaśnianie ich może stać się dźwignią pomagającą skierować cały przemysł papierniczy w kierunku zrównoważonej produkcji” – dodaje Baffoni.
 
Na szczęście niektóre zachodnie firmy dbając o swój wizerunek zrezygnowały już z zaopatrywania się w papier od azjatyckiego giganta. Jedną z nich jest producent popularnych lalek Barbie – amerykańska firma Mattel, o czym pisaliśmy w artykule ”Barbie zmienia opakowania na lepsze, przyjazne lasom”. Podobną decyzję, m.in. w wyniku kampanii Greenpeace, podjęli także inni znani producenci gier i zabawek – Lego i Hasbro, a także amerykański wydawca książek – Scholastic, oraz niektórzy giganci branży modowej – np. Gucci i Tiffany and Co.
 
W styczniu tego roku, kolejna duża firma odzieżowa produkująca bardzo popularne wśród konsumentów jeansy – Levi Strauss & Co – dołączyła do tej listy. Jak podaje Levi Strauss, firma chce mieć pewność, że używany przez nią papier nie będzie pochodził z zagrożonych lasów. Poprzez swoją decyzję, chce także dać jasno do zrozumienia, że jeśli Asia Pulp and Paper ma zamiar współpracować z globalnymi przedsiębiorstwami, musi respektować ich wymogi dotyczące zrównoważonego rozwoju i definitywnie zaprzestać niszczenia lasów deszczowych.
 
Nowa polityka Levi Strauss dotyczy wszystkich produktów drzewnych i papierniczych nabywanych przez firmę. Zawiera ona także zapis, że kupowane produkty papiernicze muszą pochodzić z surowców wtórnych. W przypadku braku możliwości kupowania produktów z recyklingu, firma będzie zamawiać papier z certyfikatem FSC, świadczącym o odpowiedzialnym zarządzaniu zasobami leśnymi.
 
Problem niszczenia lasów tropikalnych w Indonezji nie powinien pozostać kwestią istotną tylko dla ograniczonej liczby globalnych marek. Nie chcąc pozostać w tyle i dopuścić do rozszerzenia działalności APP w Europie, polskie firmy i konsumenci muszą także sprawdzać skąd pochodzi nabywany przez nich papier oraz rozpocząć bojkot papieru i produktów papierniczych produkowanych kosztem niszczenia lasów deszczowych w Indonezji.
 
Komentarze
Jeżeli nie widzisz tego obrazka kliknij odśwież i spróbuj ponownie
Igor 16.10.2012 00:41
Szkoda, że tak późno. Wcześnej żadna z tych firm nie miała nic przeciwko opakowaniom z lasów Indonezji. Ale ta wspaniałomyślność mogła nastąpić dopiero gdy lasów prawie już nie ma. To dobra diagnoza tej cywilizacji, równowaga klimatyczna planety przrobiona na opakowania do frytek, papier toaletowy itp.

Projekty